Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#970694
peter911 skrev:En olja kan aldrig kan inte ta slut eller bli dålig. Det de gör är att centrifugera ur alla föroreningar tills den är ren igen. Alla kläder du tvättar blir rena och det är samma sak med oljor.


NJA riktigt så enkelt är det nog inte
Motorolja innehåller så mycket mera än " olja" massor av andra kemiska tillsatser för friktions dämpning sot bindning ämnen för viskositet hållning mm ,alla dessa ämnen utsätts för nedbrytning på grund av temperatur mm

Att tro att man bara kan centrifugeras oljan är inte riktigt, Scania lastbilar har haft Centrifugal oljefilter sedan 70 talet (cyclonfilter) och stämmer din teori skulle ju alla dessa lastbilar aldrig behövt byta olja

Vad skulle alla shejker gjort då :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#971073
Sedan är det ju det, varför ska alla ha syntetolja?? Till våra gamla trotjänare räcker det mer än väl med mineral eller delsyntet. Delsyntet från Biltema är ett ganska bra val till ett bra pris,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022956/
Ska man ändå byta en (eller kanske två) gånger om året, så är det lite överkurs med en olja som "håller" 3000 mil om man bara kör 500 - 1500 mil.
Deras mineralolja är också bra, den motsvarar med råge dom krav "vi" behöver ställa till våra (en del i alla fall) lite äldre bilar som inte rullar så mycket.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#971076
leiwi skrev: Scania lastbilar har haft Centrifugal oljefilter sedan 70 talet (cyclonfilter) och stämmer din teori skulle ju alla dessa lastbilar aldrig behövt byta olja
Men det förlängde den tidens oljebytesintervall ganska ordentligt om jag inte minns rätt. Hanomag (någon som kommer ihåg dom?) hade också cyklonfilter. Men där fanns inget "vanligt" filter. Har för mig att Scania hade både och.

Mvh
Lennart
av Waizguy
#971080
lennarte skrev:Sedan är det ju det, varför ska alla ha syntetolja?? Till våra gamla trotjänare räcker det mer än väl med mineral eller delsyntet. Delsyntet från Biltema är ett ganska bra val till ett bra pris,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022956/
Ska man ändå byta en (eller kanske två) gånger om året, så är det lite överkurs med en olja som "håller" 3000 mil om man bara kör 500 - 1500 mil.
Deras mineralolja är också bra, den motsvarar med råge dom krav "vi" behöver ställa till våra (en del i alla fall) lite äldre bilar som inte rullar så mycket.

Mvh
Lennart

Jag håller med dig där, tittar man i handböckerna så är de ofta delsyntet som omnämns och jag tror knappast att oljorna har blivit sämre de senaste 20 åren. Den sämsta oljan idag lär hålla förhållandevis hög kvalité gentemot vad oljan som orginalböckerna föreskriver.
Ska man lusläsa något så är det väl oljefiltret som ska hålla bra kvalité, men sist jag kollade så va biltemas filter filtron filter, vet inte hur det är nu men det är inget dåligt märke.

Jag har nu hittat en HC-syntet olja som tillverkas i tyskland...billigare än såhär blir det nog inte, det va så billigt att jag köper den, kan byta 3-4 gånger per år och ändå komma under castrol's pris.
Denna olja kommer nu att testas;

MANNOL 5W-40 Extreme
Spec;

API SN/CF
ACEA A3
ACEA B4
MB 229.3
MB 226.5
PORSCHE A40
RENAULT RN0700
RENAULT RN0710
VW 502.00
VW 505.00


SAE 5W-40
Densitet vid 15 ° C D 1298 kg / m ^ 848
Viskositet vid 40 ° C D 445 CSt 79,2
Viskositet vid 100 ° C D 445 CSt 13,28
Viskositet vid 30 ° C D 5293 CP 5650
Viskositetsindex D 2270 170
Flampunkt COC D 92 ° C 236
Flytpunkt D 97 ° C -42
TBN D2896 gKOH / kg 9,88

Denna går för 503kr inklusive frakt för 20 liter från tyskland.

Finns även ett flyttest på youtube där de i -30 grader testar denna mot castrol m.f och den är absolut inte sämst.

// Waiz
av peter911
#971116
Scania tog för några år sedan fram en fungerande prototyp av oljecentrifugator monterad i lastbil. De garanterade motorns livslängd utan oljebyte, att det inte blev berodde på att det skulle bli för dyrt att montera i de bilar de sålde.
av Waizguy
#972465
Hittade lite jämnförelser som kan vara kul att se;
  • MANNOL Extreme 5W-40
    Egenskaper;
    Densitet vid 15°C; 850
    Flytpunkt; -38°C
    Flampunktt; 224°C
    Viskositet vid: -30°C; 6300
    Viskositet vid: 100°C; 13,06
    Viskositet vid: 40°C; 79,8
    Viskositetsindex; 165



    Castrol Magnatec Proffesional 5w-40
    Egenskaper;
    Densitet vid: 15°C; 848
    Flytpunkt; -48°C
    Flampunkt; 210°C
    Viskositet vid: -30°C; 5550
    Viskositet vid: 100°C; 13.9
    Viskositet vid: t 40°C; 82
    Viskositetsindex; 174

  • Egenskaper;Metoder;Värde;
    Densitet vid 15°C - D1298 - kg/m³
    Flampunkt - D92 - °C
    Flytpunkt - D97 - °C
    Viskositet vid 40°C - D445 - Cst
    Viskositet vid 100°C - D445 - Cst
    Viskositet vid -30 - D5293 - CP
    Viskositetsindex - D2270 -
Försöker hitta någon bra sida man kan läsa om diverse additiv, hittar bara lite om zink osv verkar vara ungefär lika.
Tips på någon sida där man går in lite djupare om additiven på motoroljorna?

// Waiz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1143915
leiwi skrev:
peter911 skrev:En olja kan aldrig kan inte ta slut eller bli dålig. Det de gör är att centrifugera ur alla föroreningar tills den är ren igen. Alla kläder du tvättar blir rena och det är samma sak med oljor.


NJA riktigt så enkelt är det nog inte
Motorolja innehåller så mycket mera än " olja" massor av andra kemiska tillsatser för friktions dämpning sot bindning ämnen för viskositet hållning mm ,alla dessa ämnen utsätts för nedbrytning på grund av temperatur mm

Att tro att man bara kan centrifugeras oljan är inte riktigt, Scania lastbilar har haft Centrifugal oljefilter sedan 70 talet (cyclonfilter) och stämmer din teori skulle ju alla dessa lastbilar aldrig behövt byta olja

Vad skulle alla shejker gjort då :D
Kör man inte många steg???
-Centrifugering
-Nanofilter
-Ev refomering
-Ny tillsats av förbrukade tillsatser

Det är väl ungerfär samma som med ny olja ur berget, den vill man inte hälla i bilen då den innehåller ju sand, bergborrkax, fukt, föroreningar/kemikaler/salter/sand som används vid fracking och det är väldigt otrevliga saker, osv.

Jungfrulig olja vill du definitivt inte hälla i bilen utan massor av rengöring/reformering/tillsatser.

Så att säga vilken som är bäst måste vara vanskligt, det är nog mera en mental fråga. Tänk om din nya fina V90 innehåller återvunnet stål från en gammal skoda :-O) Oljan är ju inte driekt ny heller, det är ju 150 miljoner år gammal gucka man pumpar upp ur borrhålen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]