Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var på Biltema idag och införskaffade den här i 8 mm diameter:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/
Den ska förhoppningsvis fungera för att skydda flatkabeln mot skador. Egentligen är det hål i huvudet att använda en sån flatkabel till en rörlig del!
Sådär, nu var knoppen bytt. Igen...
Flatkabeln ligger i en flätad kabelstrumpa med 8 mm diameter, vilket förhoppningsvis ska förhindra skador på den minst sagt tunna och bräckliga flatkabeln.
All belysning i knoppen fungerar återigen som det är tänkt.
Och så var det glapp i flatkabeln på den nya knoppen också! :evil:
Börjar förstå varför Volvo övergav den typen av knopp efter ett enda modellår... Uppenbarligen är den tunna flatkabeln av förskräckligt dålig kvalitet!
Hur har du installerat flatstiftskabeln? Min har fungerat problemfritt i en bra bit över ett år nu och det enda fall av bekymmer med dessa knoppar, förutom ditt, är det spakställ jag ursprungligen köpte som hade en trasig infästning till det kretskort jag vill minnas du också bytte.
MarcusJ skrev:Och så var det glapp i flatkabeln på den nya knoppen också! :evil:
Börjar förstå varför Volvo övergav den typen av knopp efter ett enda modellår... Uppenbarligen är den tunna flatkabeln av förskräckligt dålig kvalitet!
Någonting låter fel i den här historien. En flatkabel (av den plastiga/genomskinliga sorten antar jag i detta fallet) är inte gjord för att tåla mekaniska brytkrafter.

Det är inte så att den kabeln ska monteras i en eller flera hållare som håller den på plats?
Då kabeln leder elektriska signaler, så finns det ingen anledning till att den ska behöva röra sig, det är ju ingen wire.
least skrev:
MarcusJ skrev:Och så var det glapp i flatkabeln på den nya knoppen också! :evil:
Någonting låter fel i den här historien. En flatkabel (av den plastiga/genomskinliga sorten antar jag i detta fallet) är inte gjord för att tåla mekaniska brytkrafter.

Det är inte så att den kabeln ska monteras i en eller flera hållare som håller den på plats?
Då kabeln leder elektriska signaler, så finns det ingen anledning till att den ska behöva röra sig, det är ju ingen wire.
Håller med. Något är galet.
Men som sagt, flatkabeln rör sig varje gång man flyttar spaken. Det går inte att komma ifrån, hur man än gör. Finns bara ett sätt att montera knoppen med tillhörande flatkabel. Glappkontakten uppstår, såvitt jag har funnit, upptill nära knoppen, det är där kabeln rör sig mest. Jag kan faktiskt inte komma på vad jag kan ha gjort galet.
StefanN skrev:Byta till Polestarknoppen?
Det är Polestarknoppen jag har. Nr 2 i ordningen...

Funderar på en åtgärd till om jag skaffar en ny knopp:
Vad tror ni om att ta en remsa eltejp, lika lång som flatkabeln, och tejpa fast på kabeln ända uppifrån och ner till kabelns kontaktstycke? Sätta tejpen kant i kant med flatkabeln, och vika tejpen över kabeln. Tejpen är lite drygt dubbel så bred som kabeln så den räcker hela vägen om. Tror ni tejpen skyddar flatkabeln mot skav och mekaniskt slitage? Ledningarna inuti flatkabeln är ju någon sorts tryckt tunn metall, oerhört känsligt.

Kan tillägga att den första belysta knoppen jag skaffade (begagnat spakställ komplett med knopp) hade glappkontakt i flatkabeln redan från början. Den kabeln rörde jag inte förrän efter jag upptäckte glappkontakten. Så nu har jag haft tre knoppar med glapp i flatkabeln, och det känns ju som om slumpen inte är så trolig... Men jag är ändå van vid sånt här, har jobbat som elektronikmontör, som testförare/mekaniker och kan skruva och pilla med n hel del. Och jag kan bara inte komma på vad jag har gjort galet!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 26
Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]