Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanGBG
Lövet skrev:2500/14*0.3=595, kör du 7000 mil om året till jobbet? Då förtjänar du en bekväm bil i alla fall :)

Lite OT kanske, men jag har kollegor som pendlar 15 mil enkel väg, det blir en bit över 7000 mil om året o_0
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Speciellt stadstrafik blir betydligt snålare, eftersom man med en vanlig fossilare ofta bromsar bort mycket energi i sån körning.

Kör man i "save"-läget eller lägger växelspaken i manuellt läge kör man enbart på fossilmotorn.
Eh? "Fossilare" och "fossilmotor"? :shock: Något sådant har jag aldrig hört talas om. Förbränningsmotorer av varierande beskaffenhet finns det förstås men det är väl allom bekant att de även låter sig köras på icke-fossilt bränsle liksom att elmotorer kan köras på el av fossilt ursprung. ;-)
Jag syftade alltså på de alternativ som finns för Volvos hybrider... vilket är diesel och bensin i nuläget.
Tyckte det var lämpligt att slå ihop dem i ett ord och tror de flesta förstod. Skulle kanske kallat dem ICE istället...
av Lövet
Kirk69 skrev:Nu tror jag i och för sig att det finns människor som pendlar längre än mig, det är ju inte optimalt. Men det blir långa avstånd på landet om man vill bo där man bor och jobba med det man vill.

Ville egentligen bara få fram att man gasar mer med en rapp bensinare än med en segare diesel, villet gör att man inte ska stirra sig blind i vad som står på papperet.
Jo fast det kommer inte skilja nödvändigtvis så mycket mer än max 3dl ändå. Det skiljde inte ens så mycket mellan min gamla 540 V8 och nuvarande 530d och T6 lär inte vara törstigare än en 4 liters V8.
av Kirk69
Säger absolut inte att det skiljer så mycket för alla, det kan skilja mer eller mindre. Ville bara visa min sida att se på saken, dvs att jag blir mycket gasgladare med en pigg turbo bensinare. För andra människor spelar det kanske ingen roll, utan de gasar lika mkt ändå. Jag kan bara svara för mig och jag kör lugnare nu när jag skaffat en diesel och med det så har förbrukningen minskat.

Vi är alla olika.
av andersuw
joel80 skrev:
andersuw skrev:
joel80 skrev:Speciellt stadstrafik blir betydligt snålare, eftersom man med en vanlig fossilare ofta bromsar bort mycket energi i sån körning.

Kör man i "save"-läget eller lägger växelspaken i manuellt läge kör man enbart på fossilmotorn.
Eh? "Fossilare" och "fossilmotor"? :shock: Något sådant har jag aldrig hört talas om. Förbränningsmotorer av varierande beskaffenhet finns det förstås men det är väl allom bekant att de även låter sig köras på icke-fossilt bränsle liksom att elmotorer kan köras på el av fossilt ursprung. ;-)
Jag syftade alltså på de alternativ som finns för Volvos hybrider... vilket är diesel och bensin i nuläget.
Tyckte det var lämpligt att slå ihop dem i ett ord och tror de flesta förstod. Skulle kanske kallat dem ICE istället...
Jag tror säkert att de flesta förstod vad du menade men ordvalet är pejorativt och i viss bemärkelse missledande.

Den diesel vi med Volvos goda minne kan köra på i Sverige innehåller upp till 50 procent icke-fossilt bränsle. Det finns även 100-procentigt icke-fossil diesel att köpa. Sannolikt går det bra att köra på den också men den är ännu inte certifierad för personbilsdieslar (i motsats till lastbilsdieslar som i många fall redan kör på det bränslet). Icke-fossil bensin är under utveckling (Preem). Elmotorer går ingalunda på 100-procent fossilfri el ens i Sverige och den el de förbrukar innebär att vi kan exportera mindre relativt fossilfri el till andra länder där det fossila inslaget i elmixen är större.

Alltså: Min allmänna poäng är att man inte skall blanda ihop motorteknik å ena sidan och fossilt/icke-fossilt ursprung å den andra. Det finns förbränningsmotorer och det finns elmotorer och båda kan köras med större eller mindre inslag av bränsle med fossilt ursprung.
av Goldenbroker
Postar denna igen..

Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)

3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-

Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.

Alltså ca. 1.300:- i mån extra för att åka T6 vs D5

Skickat från min android
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andersuw skrev:Jo så enkelt är det. ;-) Om du fann att T8 var betydligt snabbare än T6 så beror det på att du inte testade T8 i batteritomt skick. Ett sådant skick lär vara rätt svårt att åstadkomma i praktiken.
Det går inte att åstadkomma ett tomt batteri, om inte något är sönder. Det går att köra bilen med enbart bensinmotorn. T.ex med "save" och en mjuk gasfot, så länge det inte är halt.

Så fort awd behövs (halt, fullgas osv) finns det tillgängligt, oavsett om du inte laddat bilen på 6 månader.

Försatt diskussion om det får tas i annan tråd :)

Det är väldigt imponerande förbrukning även utan möjlighet att ladda. Jag körde ca 100 mil(90% motorväg, 10%stadskörning) en vecka utan möjlighet att ladda och verklig förbrukning blev 0,87l/mil. Hade varit intressant att se vad samma resa blivit med T6.

Efter att ha kört 4000 mil i en XC90 D5 Inscription hade valet blivit T6, om möjlighet inte funnits att köpa T8. T8 är helt outstanding. Har kört 1000 mil och verklig förbrukning över alla tankar är 0,61l/mil.
av andersuw
XC90_Executive skrev:
andersuw skrev:Jo så enkelt är det. ;-) Om du fann att T8 var betydligt snabbare än T6 så beror det på att du inte testade T8 i batteritomt skick. Ett sådant skick lär vara rätt svårt att åstadkomma i praktiken.
Det går inte att åstadkomma ett tomt batteri, om inte något är sönder.
Det var precis det jag menade. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev: Jag tror säkert att de flesta förstod vad du menade men ordvalet är pejorativt och i viss bemärkelse missledande.

Den diesel vi med Volvos goda minne kan köra på i Sverige innehåller upp till 50 procent icke-fossilt bränsle. Det finns även 100-procentigt icke-fossil diesel att köpa. Sannolikt går det bra att köra på den också men den är ännu inte certifierad för personbilsdieslar (i motsats till lastbilsdieslar som i många fall redan kör på det bränslet). Icke-fossil bensin är under utveckling (Preem). Elmotorer går ingalunda på 100-procent fossilfri el ens i Sverige och den el de förbrukar innebär att vi kan exportera mindre relativt fossilfri el till andra länder där det fossila inslaget i elmixen är större.

Alltså: Min allmänna poäng är att man inte skall blanda ihop motorteknik å ena sidan och fossilt/icke-fossilt ursprung å den andra. Det finns förbränningsmotorer och det finns elmotorer och båda kan köras med större eller mindre inslag av bränsle med fossilt ursprung.
OkQ8 är en av de som enligt egen utsago använder störst del förnybar diesel i den dieseln man köper. Dom skriver
"Vår diesel innehåller upp till 40 % förnybar diesel, vilket beräknas ge ca 35 % mindre CO2-utsläpp jämfört med 100 procent fossilt bränsle"
Upp till 40% skriver dom.. det är deras Biodiesel.. problemet är att det bara finns på vissa mackar.. Vi har ingen här i Gävle som har det t.ex.

HVO och FAME "kostar" också ström när det processas, och har en miljöpåverkan i framställningen som även om den är ca 6ggr mindre än för vanlig diesel är det 6-7 gånger "smutsigare" än el på med förra årets Nordiska elmix.
Skärmklipp 2017-01-24 17.14.54.png
Skärmklipp 2017-01-24 17.14.54.png (191.8 KiB) Visad 474 gånger
Lite orättvist dock då en elbil drar 1,5-2kwh/mil och en dieselbil runt 0,7l/mil.. Så istället för 6-7ggr smutsigare än el i framställan handlar det om 2-3ggr högre sett till förbrukning per mil.

Det finns också en risk med att Palmolja kommer användas i större utsträckning för att tillverka HVO nu när efterfrågan stiger.

Du har även kvar en stor del av utsläppen även om man kör med 100% HVO..
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11