Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Det är väldigt individuellt när man läser på forumet här om vad man tycker om Automatlådor/manuella, motorer och 2- alt 4 hjulsdrift. Man måste nog vara en väldigt finkännande person för att få fram en del utav era synpunkter. Gemene man märker/ser/upplever nog inte mycket utav det.
Min V60 CC med 5cyl motor, AWD och 6-stegad automatlåda drar enligt papperen 5,7 liter på 100km. En 4cyl VEA motor, FWD och med 8-stegad automatlåda drar enligt papperen 4,6 liter på 100km. Den 1,1 litern på 100km mellan motorer och automater lägger jag nog på att AWD tar. Sen är verkligheten annorlunda och där beror mycket på körsätt, temperatur och stads/blandad/landsvägskörning. Så att en VEA skulle vara mycket billigare är nog en önskedröm för er som ville det när ni köpte den. I så fall ni som köpte med manuell låda.
av Niclas
volvoc70cab skrev:Min erfarenhet är att den 8-stegade växlar väldigt ryckigt och hårt vid krypkörning vilket inte den " riktiga" 6-stegade inte gör.
Min 8-stegade rycker när man kör långsamt och jag tror det beror på att den gamla 6-stegade slirar mer på växlarna medans de nya lådorna mer kastar i växeln och går vidare.
CabBO skrev:Min V60 CC med 5cyl motor, AWD och 6-stegad automatlåda drar enligt papperen 5,7 liter på 100km. En 4cyl VEA motor, FWD och med 8-stegad automatlåda drar enligt papperen 4,6 liter på 100km. Den 1,1 litern på 100km mellan motorer och automater lägger jag nog på att AWD tar.
Vad du personligen "lägger det på" har ju ingen större betydelse. Det som spelar roll är vad som faktiskt drar mer. Det är ju inte så lätt att säkert veta men en rimlig gissning är att fyrhjulsdrift, låda och motor alla bidrar till att höja din förbrukning i jämförelse med en D4 VEA med åttastegad automat och framhjulsdrift. Mindre pengar i skatt blir det också förstås, inte bara vid pumpen.
Ser man till VEA så lägger AWD på runt 10 gram koldioxid eller ca 0.4l/100km. Tror det var liknade på äldre modeller.

VEA har på pappret i stort sett inget pålägg av koldioxid om man väljer automat.
Användarvisningsbild
av CabBO
Det köper jag 7 dagar i veckan att VEA är mer miljövänlig och att skatten är högre på AWD. Däremot är det ju egentligen bara spekulationer gentemot körsätt som beskriver bränsleåtgång. Hur roligt i längden är det att räkna cl/dl/l per mil när man kör.

""Ser man till VEA så lägger AWD på runt 10 gram koldioxid eller ca 0.4l/100km. Tror det var liknade på äldre modeller.""
Är det spekulationer, eget test eller var kommer dom fakta ifrån.
CabBO skrev:Däremot är det ju egentligen bara spekulationer gentemot körsätt som beskriver bränsleåtgång. Hur roligt i längden är det att räkna cl/dl/l per mil när man kör.
Både biltekniken (motor, låda, AWD/FWD) och körtekniken påverkar förstås bränsleåtgången. Den ena faktorns betydelse motverkar på intet sätt den andras. Och att man bryr sig om båda behöver ju inte betyda att man sitter och räknar på det när man kör.
CabBO skrev:Det köper jag 7 dagar i veckan att VEA är mer miljövänlig och att skatten är högre på AWD. Däremot är det ju egentligen bara spekulationer gentemot körsätt som beskriver bränsleåtgång. Hur roligt i längden är det att räkna cl/dl/l per mil när man kör.

""Ser man till VEA så lägger AWD på runt 10 gram koldioxid eller ca 0.4l/100km. Tror det var liknade på äldre modeller.""
Förlåt, jag har suttit o jämfört på bygg din bil på en V90.
Beträffande äldre modeller får jag nog grotta igenom motorspec lite till då det på automatlåda inte verkar bli någon skillnad i koldioxid för att man har AWD :)
Användarvisningsbild
av CabBO
andersuw skrev:
CabBO skrev:Däremot är det ju egentligen bara spekulationer gentemot körsätt som beskriver bränsleåtgång. Hur roligt i längden är det att räkna cl/dl/l per mil när man kör.
Både biltekniken (motor, låda, AWD/FWD) och körtekniken påverkar förstås bränsleåtgången. Den ena faktorns betydelse motverkar på intet sätt den andras. Och att man bryr sig om båda behöver ju inte betyda att man sitter och räknar på det när man kör.
Absolut inte. Var och en kör på sitt sätt, men jag vet personer som gör det.
Användarvisningsbild
av CabBO
W.A.P.E. skrev:
CabBO skrev:Det köper jag 7 dagar i veckan att VEA är mer miljövänlig och att skatten är högre på AWD. Däremot är det ju egentligen bara spekulationer gentemot körsätt som beskriver bränsleåtgång. Hur roligt i längden är det att räkna cl/dl/l per mil när man kör.

Förlåt, jag har suttit o jämfört på bygg din bil på en V90.
Beträffande äldre modeller får jag nog grotta igenom motorspec lite till då det på automatlåda inte verkar bli någon skillnad i koldioxid för att man har AWD :)
Helt ok. Vi gör alla misstag :)
Jämför man när d5 awd fanns med manuell och fwd med vea manuell så är det i princip samma förbrukning på pappret.

Man kan alltså inte klandra awd för att bilen blir törstig utan det är den äldre 6-stegaren som orsakar detta.

Jämför man sedan vea manuell mot automat 8-steg så är det en relativt liten skillnad.

Gamla 6-steg är en hållbar låda med få problem.
8-steg vet vi inte så mycket om ännu.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]