Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hoppas någon kunnig, kanske tillochmed en Volvomek(?), kan hjälpa mig här.

Urtrampningslagret började läcka på min V70 -06 2.4 med 26.000 mil och jag lämnade då in bilen för kopplingsbyte. Hämtade ut bilen och allt funkade klockrent i 2-3 veckor (runt 100 mil). Det som händer nu är att när bilen står i backe på tomgång och "vilar på handbromsen" så är det svårt att få i backen och ettans växel.
Har aldrig haft det problemet innan kopplingsbytet, och allt jag läst om det är att man måste fetta in ingående axeln.

Men visst borde detta ha gjorts vid kopplingsbytet? Dom bytte enligt dom själva urtrampningslager, tryckplatta, lamell, packbox och hällde även i ny olja i lådan.

Har pratat med verkstaden som tycker det låter konstigt att det kan bli svårare att få i växlar efter alla delar dom bytt.
Kan man ha gjort något galet vid bytet? Kan det vara något annat än detta standardfel med torr axel?

Har även testat enligt Volvos servicebulletin att stänga av motorn med kopplingen nere, då går växlarna i utan problem!

Ett till fel kan jag ta när jag ändå håller på. Får upp "Antisladd tillfälligt avstängd", ENBART vid fullt rattutslag vänster, och i princip varje gång då.
Om det inte finns något självklart svar, vad brukar en felkodsläsning hos Volvo kosta?

Tacksam för svar så jag vet hur jag ska gå vidare!
Du har rätt, axeln ska fettas in men det vet endast den som gjort jobbet om det är gjort. Sedan kanske kopplingen behöver luftas ordentligt???
Vänstersvängssyndromet, skulle gissa att bilen tappar kontakten med abssensorn på en av hjulen? Trasig kabel eller skadad sensor vid kopplingsbytet? Kolla felkoder ivf. så kanske du får hjälp :wink:
Om det är svårt att lägga i växlar när motorn är igång, beror det på att kopplingen "drar" dvs att den inte kopplar ur helt och hållet. Grundorsak är att svänghjul och tryckplatta inte "släpper tag" om lamellcentrum, vilket innebär att motorn fortfarande driver runt växellådan.
Tänkbara orsaker:
- urtrampningslagret rör sig för kort väg pga luft i hydraulsystemet
- mycket olja på lamellerna(kopplingen brukar "hugga")
- lamellcentrum skevt(montagefel eller fabrikationsfel)
- lamellcentrum kärvar på splines pga rost/smuts
- tallriksfjäder i tryckplatta är skev
- mm
När det gäller infettning av splines på ingående växellådsaxel så avråder Haynes handbok från detta. Axeln har en ytbehandling som innebär att fett inte behövs. Jag monterar torrt och har goda erfarenher av detta, efter att ha bytt koppling på en V70N -08 Classic för 4 år sedan.

Jag tycker att TS skall reklamera jobbet, alla verkstäder måste ju lämna någon form av garanti.
Något har man missat vid kopplingsbytet, antingen så har man inte luftat ordentligt eller så har man inte fettat in splinesen. Reklamera arbetet, ska inte kosta dig en krona att få det åtgärdat. Kräv fri lånebil också. Är det en seriös verkstad så är detta självklart.
Kena skrev:Du har rätt, axeln ska fettas in men det vet endast den som gjort jobbet om det är gjort. Sedan kanske kopplingen behöver luftas ordentligt???
Vänstersvängssyndromet, skulle gissa att bilen tappar kontakten med abssensorn på en av hjulen? Trasig kabel eller skadad sensor vid kopplingsbytet? Kolla felkoder ivf. så kanske du får hjälp :wink:
Detta med vänstersvängen har varit en längre tid och jag tyckte det blev lite bättre i några dagar efter att jag hade dragit åt drivaxelbulten på vänster sida lite. Säger det något mer? Tycker också den klonkar lite när man kör runt i full vänstersväng. Ingen som vet vad en felkodsläsning kostar?
Har ganska långt kvar till service :D
S80_140HK skrev:Något har man missat vid kopplingsbytet, antingen så har man inte luftat ordentligt eller så har man inte fettat in splinesen.
Hasse53 skrev: När det gäller infettning av splines på ingående växellådsaxel så avråder Haynes handbok från detta. Axeln har en ytbehandling som innebär att fett inte behövs. Jag monterar torrt och har goda erfarenher av detta, efter att ha bytt koppling på en V70N -08 Classic för 4 år sedan.
Tack för alla svar!

Men hur är det nu med infettningen av splinesen då? Vet någon vad Volvo säger vid kopplingsbyte? Haynes vet jag inte om jag litar på riktigt..

Lämnade in bilen hos dom igen, och då luftade dom om kopplingen samt bytte till en dyrare helsyntetolja i lådan sa dom.
Märker kanske en liten förbättring men fortfarande inte klockrent.

Backen brukar väl vara ungefär lika enkel att få i med avstängd motor som igång vad jag kan minnas?
Om jag inte mins helt fel så går det att borra ett hål i språngkåpan å spreja typ 556 på splinesen. detta på grund av att original fettet torkar eller om det var passningsrost som trögar. jag minns inte varför vi gjorde detta men var många nya. bilar som hade problem med draggande koppling precice som hasse53 beskriver
av rid54
Det där med fett på splinesen är ju nån form av kalkylerad risk, antar jag. Minsta överflöd och man riskerar att det sprider sig till friktionsytorna. Om axeln faktiskt har en särskidl ytbehandling är det då kanske för att kunna slippa ifrån sådant. Sedan kan man ju fundera över hur mycket lamellcentrum ska glida omkring egentligen. Det som händer är ju att tryckplattan lättas såpass att inte lamellytan kläms mellan svänghjul och tryckplatta. Rörelsen är inte särskilt stor och det är ju inte så att lamellcentrum i sig själv trycks hit och dit. Trögning låter i sammahanget (nybytta grejer, rätt ny bil) osannolikt - tycker jag. Däremot kan det vara fabrikationsproblem, dvs skev lamell. Förr fanns även ett stödlager i svänghjulet som kunde spöka, men det kanske är borta på nyare bilar.
[quote="herrbergman"][quote="Kena"]Detta med vänstersvängen har varit en längre tid och jag tyckte det blev lite bättre i några dagar efter att jag hade dragit åt drivaxelbulten på vänster sida lite. Säger det något mer? Tycker också den klonkar lite när man kör runt i full vänstersväng. Ingen som vet vad en felkodsläsning kostar?
Har ganska långt kvar till service :D
Svar till herrbergman: felkodsavläsning kan variera väldigt mellan olika geografiska punkter i landet.
Nu vet ju ingen var du håller till i landet därav lite ont om svar på den punkten.
Sthlm har som vanligt de högsta priserna förstås, 850:- är det jag hörde senast, kan säkert ha ökat ytterligare.
Hej igen!

Mailade verkstaden om att jag fortfarande har samma problem och fick detta som svar:

"Då är det tyvärr fel på växellådan. Det kan inte vara fel på kopplingen eller monteringen. Jag kan räkna ett bra pris på växellådsbyte om du vill."

Tips på hur jag går vidare med detta?

Hade som sagt inga problem innan kopplingsbytet. Funderar på om man ska åka in på Bilia och höra vad dom tror?

Tack återigen för alla svar!
Herregud, ta den direkt till en annan verkstad och få ett andra utlåtande. Det är snudd på tjänstefel att föreslå ett byte av växellåda för att mekanikern är oförmögen att hitta fel på det hen har gjort.

Åk och hör med Bilia om vad som kan ha gått fel och se om mekanikern där vet vad det kan bero på. Om det beror på något fel som första verkstaden verkstaden har gjort så ska arbetet så klart reklameras.

Observera dock att jag inte är mekaniker själv, vet bara det jag har läst att växellådsfel är väldigt ovanliga på manuella P2:or. Dessutom är det ganska suspekt att felen uppkommer efter ett kopplingsbyte som skall lösa problem som det som nu uppkom...
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...