Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
KrilleW skrev:Självfallet, bensinmotorn i en T6 och en T8 är identiska både till utförande och effekt.
Nej så enkelt är det inte :wink:

En "tom" T8 i Powerläget är fortfarande betydligt snabbare än en T6. :) Jag har en T8 och har testat.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur kan t8 vara snabbare om den ska släppa runt på ett tomt batteri?
Användarvisningsbild
av joel80
För att batteriet aldrig är riktigt tomt.. Gasar man till får man skjuts av elmotorn också. Så fort man inte har fullgas igen laddar den upp batterier lite igen från dieseln. Du kan t.ex alltid köra i AWD-läge om du vill.. Då driver den på alla 4 hela tiden. (inte bara vid släpp på fram) Då går det också mer soppa såklart då dieselmotorn ser till att hålla lite laddning i batteriet också.
Användarvisningsbild
av Rillee
Men om man köra många fullgas race på rad hinner bilen ladda batteriet då? Tycker att det borde bli en nackdel tillslut med att ha batteri och elmotorer att släpa runt på.
av Jonathan81
joel80 skrev:För att batteriet aldrig är riktigt tomt.. Gasar man till får man skjuts av elmotorn också. Så fort man inte har fullgas igen laddar den upp batterier lite igen från dieseln. Du kan t.ex alltid köra i AWD-läge om du vill.. Då driver den på alla 4 hela tiden. (inte bara vid släpp på fram) Då går det också mer soppa såklart då dieselmotorn ser till att hålla lite laddning i batteriet också.
Dieselmotorn??
av KrilleW
XC90_Executive skrev:
Nej så enkelt är det inte :wink:

En "tom" T8 i Powerläget är fortfarande betydligt snabbare än en T6. :) Jag har en T8 och har testat

Snabbare är möjligt, men hans frågeställning handlade ju om effekt och inte prestanda :)
Vad jag kan läsa mig till så består T6 och T8 av en identiska bensinmotorer med precis samma effekt.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jo men bensinmotorn kan elmotorn kan få kraft av bensinmotorn även när dess batteri är tomt. På så vis kan du alltid få tvex en fyrhjulsdriven bil. Så det kanske inte är så enkelt som att säga att T8 blir T6 vid tomt elmotorbatteri.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja fast det är hårdvara som skiljer. Motorn i sig kanske är det men den blir aldrig tom på batteri. Därav mer effekt och bättre prestanda oavsett.
Användarvisningsbild
av Rillee
Låter nästan som Volvo har uppfunnit en evighetsmaskin
av jiffi
Perra83 skrev:
jiffi skrev:
Förvånad att det inte säljs fler T6 då bilen maskinellt i min värld utklassar D5. Måste dock få en korrekt bild av förbrukningen innan jag slår till då jag kör runt 2500-3000 mil om året.
Vad skulle få dig att välja en D5?
Det skulle vara en avsevärt lägre snittförbrukning samt att jag är lite nyfiken på D5 med power-puls och Polestar. Vid en snabb överslagsberäkning och antagandet är att D5 drar 0,5 l/mil mindre ger det en besparing på ca 20000kr/år att åka D5 vid 3000 mils körning. Har ingen aning om detta förbrukningsantagande stämmer. Den stora frågan är ju om bensin kommer att öka i popularitet över en 3-års period jmf diesel och om andrahandsvärdet på en T6 kommer vara bra/bättre jmf D5 pga ett mindre utbud på beg marknaden.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]