Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej
Har nyss fått meddelandet"Parkeringshjälp service erfodras" i displayen. Testade att trycka på knappen och den tändes men släcktes lika fort. Nån som råkat ut för detta och kanske vet vad det är som felar?
av andersuw
Det felmeddelandet berättar är att du har felkod på PAM (Parking Assistance Module). Det finns runt 40 olika koder som det kan handla om. Få bilen utläst med en felkodsläsare specifikt avsedd för din bil (t.ex. VIDA/DiCE, inte en generisk läsare) så får du reda på vilken/vilka. Då finns det lite underlag för vidare åtgärder. Det kan vara någon sensor som trilskas men det kan också vara något annat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
andersuw skrev:Det felmeddelandet berättar är att du har felkod på PAM (Parking Assistance Module). Det finns runt 40 olika koder som det kan handla om. Få bilen utläst med en felkodsläsare specifikt avsedd för din bil (t.ex. VIDA/DiCE, inte en generisk läsare) så får du reda på vilken/vilka. Då finns det lite underlag för vidare åtgärder. Det kan vara någon sensor som trilskas men det kan också vara något annat.
En liten update: När jag backade ut bilen ur garaget imorses så hörde jag tutandet i högtalarna, döm om min förvåning när jag såg att lampan på instrumentpanelen indikerade att parkeringshjälpen var på. Så nu fungerar helt plötsligt parkeringshjälpen igen, tackar för det!! Tror jag ska döpa min bil tilll "Christine" :mrgreen: Det är inte första gg den "reparerar" sig själv. Får se om det håller, är så hälsosamt för plånboken :mrgreen:
av andersuw
Trevligt att det löst sig av sig själv. Parkeringshjälpen bak på min V70 -02 har också reparerat sig själv några gånger. Ett inte alltför ovanligt problem är att det blir fukt vid sensorerna där bak, t.ex. efter tvätt eller kraftigt/långvarigt regn. I mitt fall innebar det att parkeringshjälpen skrek konstant vid backning trots att det inte fanns något bakom bilen. Men man kan kanske tänka sig utebliven funktion också. I vart fall har mina symptom alltid gått över av sig själv om jag bara väntat. I ett fall tog det så lång tid att jag trodde att en sensor faktiskt givit upp för gott så jag skaffade en "ny" från skroten. Men till sist försvann felet av sig själv innan jag hunnit montera den. :D
av Schmoyoho
Finns det något mer man kan göra åt trilskande sensorer? Jag har haft problem med att någon sensor fram falskvarnar en hel del. Förut har det varit lite överkomligt mycket, främst när det var blött ute, men på sistone verkar det vara oftare än inte. Jag hade loss en av sensorerna som enligt VIDA gav ett konstant värde (trots att inget fanns framför bilen) och rengjorde sensorn samt gummitätningen men det känns som det nästan bara blev värre. Är det bara att byta ut sensorn då? Både sensor och tätning ser bra ut men de kanske kan bli dåliga ändå?
av andersuw
Ja om sensorn trilskas trots att den fått torka ut ordentligt är det nog bara att byta ut den. Finns inget sätt att reparera dem vad jag vet.
Användarvisningsbild
av helgonet1
andersuw skrev:Ja om sensorn trilskas trots att den fått torka ut ordentligt är det nog bara att byta ut den. Finns inget sätt att reparera dem vad jag vet.
Är det nedmontering av bakre kofångare som gäller för att komma åt sensorna?
av andersuw
Yep. Något annat sätt finns inte. Nedmontering av plasten vill säga. Kofångarbalken får sitta kvar. ;-)
av patrick1977
helgonet1 skrev:
andersuw skrev:Ja om sensorn trilskas trots att den fått torka ut ordentligt är det nog bara att byta ut den. Finns inget sätt att reparera dem vad jag vet.
Är det nedmontering av bakre kofångare som gäller för att komma åt sensorna?
Dom två första jagg bytte frå vänster sida, var jag tvungen att ta ner stötfångaren. Det var inte alls svårt. Nr3 går utan att ta ner. nr4 vet jag inte. Köpte sensorerna på ebay från tyskland. kostade 300kr nåt
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]