Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Prestanda må så vara men tyst blir det väl säkert med D5 också. Med den åttastegade automaten går ju dieseln bara med lite förhöjd tomgång i landsvägsfart. Min V70 D4 -15 gör 90 km/h vid 1300 rpm.
av superluxus
Jacobsson skrev:Har inte testat en D5a men hade 7 vuxna i bilen tillsammans med packning till tusan och körde Stockholm-Norrköping idag.
Jag har en T8 och där saknades inget i form av kräm. Omkörningar, accelerationer och inbromsningar gick helt felfritt!
Till och med de i bilen som var frälsta i andra märken blev genuint imponerade.
Även i höga hastigheter hade man kontroll och mycket kapacitet kvar.
Kan inte säga att inte en D5 kan detsamma men du blir inte besviken på T6 i alla fall.
Fick också testa på large animal protection eller vad det heter, tre rådjur sprang över en mindre väg, jag såg dom och hade kontroll men bilen reagerade någon sekund före mig!
Hvilket forbruk hadde du med 7 personer i bilen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Jacobsson
Hade runt 1,1 under den resan.
Hade slut på batteri och körde hybridläge.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det kluriga med kcr-boxen är ju när lådan, turbon eller partikelfiltret rasat tar man bort boxen och åker in till volvoverkstaden och bedyrar att bilen rasat på helt egen hand. Så kan ingen skylla på KCR.
av Lövet
KCR och andra boxar lämnar mängder med spår efter sig i ett modernt styrsystem oavsett vad de själva påstår...
av jiffi
Jacobsson skrev:Har inte testat en D5a men hade 7 vuxna i bilen tillsammans med packning till tusan och körde Stockholm-Norrköping idag.
Jag har en T8 och där saknades inget i form av kräm. Omkörningar, accelerationer och inbromsningar gick helt felfritt!
Kan inte säga att inte en D5 kan detsamma men du blir inte besviken på T6 i alla fall.
Fick också testa på large animal protection eller vad det heter, tre rådjur sprang över en mindre väg, jag såg dom och hade kontroll men bilen reagerade någon sekund före mig!
Tack för ett bra svar... Undrar om de blir samma effekt i T8 utan batteri som T6?
av KrilleW
jiffi skrev:
Tack för ett bra svar... Undrar om de blir samma effekt i T8 utan batteri som T6?
Självfallet, bensinmotorn i en T6 och en T8 är identiska både till utförande och effekt.
av KrilleW
VolvoB20 skrev:Det kluriga med kcr-boxen är ju när lådan, turbon eller partikelfiltret rasat tar man bort boxen och åker in till volvoverkstaden och bedyrar att bilen rasat på helt egen hand. Så kan ingen skylla på KCR.
Det är helt fel, och något som KCR själva uppger som en falsk trygghet för att sälja mer.
Allt loggas, bränsletryck, laddtryck, högsta vridmoment etc etc. Vill Volvo så ser dom enkelt att bilen haft en box.
av jiffi
Testade en T6 idag och kan konstatera att motorn imponerar

Några intryck
+Fin gångkultur då det trots allt är en fyra
+Bra vrid från botten med fin knuff på toppen
+Fin körbarhet i stad etc trots avsaknad av diesel-vrid
+Bra acceleration i högre farter 100-200 km/h
-Förbrukningen under min provkörning låg på 1,3 l/mil.....

Gällande förbrukningen så kan jag konstatera att jag körde som en "biltjuv" med hårda accelerationer på motorväg, självklart bidrar detta. Skall vid tillfälle när jag har tid prova min vanliga jobbpendling med landsväg, kö och stadskörning för att få en korrekt bild av förbrukningen.

Förvånad att det inte säljs fler T6 då bilen maskinellt i min värld utklassar D5. Måste dock få en korrekt bild av förbrukningen innan jag slår till då jag kör runt 2500-3000 mil om året.
Användarvisningsbild
av Perra83
jiffi skrev:
Förvånad att det inte säljs fler T6 då bilen maskinellt i min värld utklassar D5. Måste dock få en korrekt bild av förbrukningen innan jag slår till då jag kör runt 2500-3000 mil om året.
Vad skulle få dig att välja en D5?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövd[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?