Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Vid oljebytet igår upptäcktes ett mindre oljeläckage. Jag klistrar in en väldigt dålig video nedan som är tagen från sidan vid vänster drivaxel. Jag ska hissa bilen idag och försöka ta lite bättre bilder underifrån där man ser tydligare.

Det hade inte droppat något på hasplåten så det verkar inte vara något jättestort läckage (än).

Vad jag kunde se under bilen när den stod på marken va att det där plaströret som går från intercoolern (tror att den går därifrån) är helt indränkt i gammal olja och längre upp såg det ut som lite färskt oljestänk.

Men jag börjar med videon nedan och hissar bilen idag så får vi se vad vi kommer fram till. Kan tillägga också att det inte försvinner någon märkbar mängd olja från motorn. Jag mäter det med vida och hade 94 % efter senaste oljebytet för 6 månader sedan och 88 % va siffran jag fick fram innan jag tappade ur olja igår.

https://vid.me/Zc5h
av Ceska
Jag har nåt liknande och då är det från ventilkåpan som oljan kommer ifrån, det är inte heller några mängder, men det är rätt drygt att byta den då spridare måste demonteras, så jag bara håller kol på det inte kommer på kamremmen och aggregat remmen.
Ceska skrev:Jag har nåt liknande och då är det från ventilkåpan som oljan kommer ifrån, det är inte heller några mängder, men det är rätt drygt att byta den då spridare måste demonteras, så jag bara håller kol på det inte kommer på kamremmen och aggregat remmen.
Jag tror inte att det är ventilkåpan. Jag bytte ventillyftare på garanti i somras och då byttes också packningen efter att kåpan plockats bort.
Update:

Nu har jag hissat bilen och tagit lite foto och video. Jag kan inte alls avgöra var det läcker ifrån men det ser onekligen ut att vara motorolja och inget annat då den är väldigt mörk. Jag tycker att det ser ut som att det kommer efter växellådan. Jag hittar ingenting ovanifrån men kunde inte se ner vid turbon för att värmeskölden va i vägen. Kommer dock skruva av den vid fortsatt felsökning.

Video finns under bilderna.

Bild

Bild

https://vid.me/2pIo
I det där läget så hade jag tvättat rent ordentligt och sedan kört ett tag för att kunna ringa in det mer. På min så var det trasigt vid övergången mellan resonanslådan och själva röret. Någon listig tidigare ägare/mek hade dragit en plåtskruv genom rör och den röda gummipackningen. Det höll väl några år kan man anta. Köpte ny slang från do88.se sen var mitt problem borta :-)

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]