Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
#1143292
Nu har jag läst både här och där på forumet om denna fantastiska 8-stegade automatlåda. Man skall vänta och ha den 8-växlade och 6-växlad är gammalt. Jag har själv en 6-stegad och tycker den växlar och fungerar utomordentligt. Jag känner inte igen segheten, ryckigheten eller att den slår i växlarna. Ok att den 8 växlade ger lägre varv i högre hastigheter, men jag tycker den växlar upp och ner mycket mer än min 6-växlade automatlåda. Alla lådor har sin brist utifrån hur man kör. Vad är det som gör att ni tycker den 8-stegade är bättre ? Vad är poängen med den ?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1143295
Jag kan tänka mig att 8-steg är snabbare plus lite snålare.
0-100 tiderna är riktigt låga på VEA + 8-steg.
Har bara kört XC70 -16 och XC60 -16 med 6-steg och det är ena riktiga slöisar.
Körde en enkelresa på strax över fyra mil förra helgen. Enligt VOC hade bilen tagit 0,46/mil. Hyffsat för en D5 automat.
#1143305
Det är helt naturligt att en automatlåda med fler steg växlar oftare än en med färre. Annars vore det ju ingen poäng med att ha fler steg till förfogande. Det som är bättre med fler steg är förstås att växlingarna kan göras ännu omärkligare och att bilen oftare kan köras med optimalt utväxlingsförhållande och med minimalt bruk av momentomvandlaren (d.v.s. med lock-up så att transmissionsförlusterna minimeras). Det ger i sin tur maximala prestanda och minimal bränsleförbrukning.
#1143322
Ska man titta på konkurrensen när det handlar om så dyra bilar, så var det dags för 8-steg och inte en som lägger på drygt 30 gram koldioxid bara för att man väljer auto. (vilket har varit fallet för 2.4)
#1143342
Det är inte natt och dag skillnad mellan de båda. Men den 8-stegade växlar snabbare och med mindre slirande, speciellt när motorn är kall. ECO+ läget är grymt för mjuk körning.

Däremot bytte jag från en MY16 V40 T5 P* vea med 8-stegad aut till en V60 Polestar (6 cyl 350hk) med 6-stegad automat. Den är förbättrad för att bland annat växla snabbare än den vanliga 6-stegade och det märks tydligt i sportläget.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1143361
Jag kör D3 VEA med 6-stegad låda, och vid senaste servicen så lånade jag en D4 med 8-stegade lådan och jag kan inte påstå att jag märkte någon nämnvärd skillnad på dem. Det enda var att med den 8-stegade lådan så varvade bilen mindre.

.
#1143362
ThomasT skrev:Jag kör D3 VEA med 6-stegad låda, och vid senaste servicen så lånade jag en D4 med 8-stegade lådan och jag kan inte påstå att jag märkte någon nämnvärd skillnad på dem. Det enda var att med den 8-stegade lådan så varvade bilen mindre.

.
Ja precis, det skiljer 3-400 varv på motorvägen, lite beroende på vilka däck man har (17" eller 18").

Men det finns alltså tre automatväxellådor just nu:
* Sexstegad geartronic, endast de gamla femcylindriga dieslarna.
* Sexstegad till VEA.
* Åttastegad till VEA.
#1143381
Då var det nog något tokigt med den åttaväxlade du provade eller dess adaptering. Min växlar hur fint som helst i alla lägen. Någon enstaka gång har jag känt en lite hård nedväxling i långsam fart (dock över krypkörningshastighet). Det är dock ytterst sällan förekommande. Kanske händer en gång i månaden eller så.

Vad menar du för övrigt med den "riktiga" 6-stegade? Som dissonans påpekade finns det två sexstegade momentomvandlarlådor men båda torde väl kunna sägas vara "riktiga"?

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]