Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Eller din iPhone. ;-) Som redan framgått är det den lösningen eller plugg i cigg-uttaget som är den smidigaste lösningen om man vill övervaka spänningen kontinuerligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Eller din iPhone. ;-) Som redan framgått är det den lösningen eller plugg i cigg-uttaget som är den smidigaste lösningen om man vill övervaka spänningen kontinuerligt.
Ops..

Det brukar ju vara häftigt mycket spänningfall på vägen till cigg-uttaget och dess sytrådar, reläer, brytare, säkringar och kabelskor om det finns något som förbrukar ström någonstans på vägen.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det brukar ju vara häftigt mycket spänningfall på vägen till cigg-uttaget och dess sytrådar, reläer, brytare, säkringar och kabelskor om det finns något som förbrukar ström någonstans på vägen.
Jag skulle förstås kalibrera en cigg-uttagsmätare först för att se hur mycket felvisning det blir jämfört med mätning direkt på polerna. Sedan måste man ju dessutom skapa sig ett grepp om hur mycket det kan förväntas skilja mellan det värde man får med batteriet helt i vila och det man får med de förbrukare igång som man alltid måste räkna med när cigg-uttaget är aktivt.

Vid mätning med en ELM327 kan man möjligen slippa en del sådana problem på åtminstone vissa bilar. Jag upptäckte i vart fall att jag med den diagnosprogramvara som används för att testa DiCE får ett värde på spänningen utan att vare sig tändning eller "radioläge" är på. Då driver visserligen OBD-uttaget DiCEn men jag nådde ändå nästan 12,6 V med tämligen fulladdat batteri. Har ännu inte testat om detta funkar med min ELM327-kopia.
av Daniel73
Framför allt är det generatorn man mäter om det nu inte är så att ciguttaget är spänningsregulerat.

Min bil laddar med 15v vilket inte vore så bra att driva många 12v prylar med.
av andersuw
När motorn går och generatorn laddar får du generatorspänningen även i cigg-uttaget (minus lite spänningsfall i ledningarna). Lyckligtvis är grejer gjorda för 12V-system i bilar byggda för att tåla den spänningen, som ju ofta ligger en bit över 14 V. 15,5 V som du skrev i ett tidigare inlägg låter dock som väldigt hög laddspänning. Normalt bör man med tanke på batteriet inte gå högre än ca 14,7 V så vitt jag vet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
En kommentar till Daniel73 och eventuellt andra som funderar. All elutrustning till bilar med 12 volt systemspänning, skall klara minst 16 volt. Detta är en sorts "kvalitetskrav" och standard som bilindustrin kräver när dom köper in komponenter.
Jag har läst det på nätet. Just nu minns jag inte var, men det var någon vederhäftig och trovärdig sida. Inte något Wikipedia eller annat "bollplank".

Högst troligt finns motsvarande krav för t.ex 6 volt och 24 volt.
av Daniel73
På väg hem från jobbet efter att ha kört 20 min med värmaren och många förbrukare igång kryper min bil över 15V (se bifogad bild som är en dump på livemätning).

Med varm motor så blir det lite högre spänning.

Mätt med Ctek sense direkt på batteriet.
Bilagor
IMG_4127.PNG
IMG_4127.PNG (137.73 KiB) Visad 454 gånger
av glock40sw
Jag hade likartade problem för ett antal år sedan ,men jag löste detta med att köpa "full plugg" från Biltema, den är enkel att plugga in och lika lätt ,att gömma i hands facket när man vill. Lättare och snabbare än att starta mobil app i alla fall.
Tills slut köpte jag ny batteri och behovet och lusten att läsa spänningen försvann. Argument att plugget är inte precisionsinstrument stämmer inte ,när FLUKE 133 visar tex.12,78V visar Biltemas plugg 12,8V vilket är utmärkt eftersom den visar bara 1 decimal.
Spänningsfall mellan batteriet och cigg-uttag är inte massiv utan ca.0,14V i alla fall i min bil när jag mätte igår.
De här korta körsträckor är avgörande för att batteriet ska vara laddat eller inte ,där kommer den ofta sidosatta egenskapen som heter "laddningsmottagliheten" avgöra om batteriet hinner få någon laddning alls under de första kilometrarna.
av andersuw
glock40sw skrev:Jag hade likartade problem för ett antal år sedan ,men jag löste detta med att köpa "full plugg" från Biltema, den är enkel att plugga in och lika lätt ,att gömma i hands facket när man vill. Lättare och snabbare än att starta mobil app i alla fall.
Ja, jag tänker som du i det här fallet. Inte alltid jag har behov av att övervaka spänningen men om man nu misstänker problem av ett eller annat slag verkar detta vara en behändig lösning. Lade därför en beställning på mätarplugg för 13 kr på ebay häromkvällen. :-)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]