Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja och tyvärr kan det också mycket väl vara lägre höjd på både standardbatteri och låda i tidigare årsmodeller. 190 är ju en rätt normal batterihöjd så det var ju rätt dumt av Volvo att inte hålla sig till den höjden på lådan hela tiden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det hade väl att göra med att sedan problemen med att dra extra jordningskablar till batteriet där bak i förra generationen, så ville de på Volvo för död och pina ha batteriet där fram. När då ingen till att börja med lyckades komma på ett sätt att få dit ett normalt batteri, fick man införa ett specialkonstruerat, med lägre höjd. Sen har något slughuvud tänkt vidare och ändrat på något så att ett "vanligare" batteri får plats.
av andersuw
Var det egentligen särskilt mycket problem med placeringen av batteriet bak på P2-orna? Har aldrig haft något strul i det avseendet på min och kan inte erinra mig att jag läst om andra som haft det heller. Det jag kommer ihåg var att placeringen bak var omdiskuterad i början av 2000-talet då det var mycket snack om "elallergi". Behovet av en tjock kabel under bilen påstods öka risken för "elöverkänslighet". Sedan tycker man ju att de borde kunnat få till standardhöjd (19 cm) på batterilådan där fram redan från början. Det är ju knappast "rocket science".
Användarvisningsbild
av apersson850
Folk fick för sig att de hamnade i ett magnetfält som kunde orsaka sterilitet, lomhördhet, nageltrång och förhindra framtida vinster i Postkodlotteriet. Att magnetfält vid DC är stationära, inte växlande, och därför ser ut som de magnetfält som vi alltid utsätts för i naturen, det glömde man.
För att lugna ner folk fick Volvo sätta dit en särskild jordledare mellan fram- och bakände på bilen. Till vad nytta kan man undra, för strömmen var ju fortfarande densamma.

Detta inträffade när nästa generations V70 redan var långt framme hos konstruktörerna, och i ett sådant läge kan det förvisso vara lika klurigt att flytta omkring något i motorrummet som att åka till månen. Det är ju inte gott om plats under huven numera.
av andersuw
apersson850 skrev:Folk fick för sig att de hamnade i ett magnetfält som kunde orsaka sterilitet, lomhördhet, nageltrång och förhindra framtida vinster i Postkodlotteriet. Att magnetfält vid DC är stationära, inte växlande, och därför ser ut som de magnetfält som vi alltid utsätts för i naturen, det glömde man. För att lugna ner folk fick Volvo sätta dit en särskild jordledare mellan fram- och bakände på bilen. Till vad nytta kan man undra, för strömmen var ju fortfarande densamma.
Ja det var just det pseudoproblemet jag erinrade mig. :)
apersson850 skrev:Detta inträffade när nästa generations V70 redan var långt framme hos konstruktörerna, och i ett sådant läge kan det förvisso vara lika klurigt att flytta omkring något i motorrummet som att åka till månen. Det är ju inte gott om plats under huven numera.
Ja fast så småningom lyckades de ju på ett eller annat sätt öka höjden till 19 cm i alla fall. Undrar om det rent av kan vara så enkelt att man kan byta lock, ev. också frontstycke på boxen för att förbättra höjden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt vad någon skrev ovan kom den högre höjden fyra år senare. Det är ju en annan sak. På fyra år har man ändå saker som ska ändras.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Då var det min tur att drabbas av batteridöden.
Volvo originalbatteri, okänd ålder men minst tre år. Verkar som att min årsmodell (2011) har den grunda batterilådan för 175 mm höjd. Begränsar ju tyvärr utbudet något, iaf på Biltema. Får väl köpa det största batteriet och strunta i locket, eller?
av andersuw
Ja det är ju lite trist att begränsa sig till vad Volvo har att erbjuda som klarar 175 mm och som de kanske tar extra bra betalt för just därför att det är "special". Men man bör väl ändå kolla vad de har att erbjuda. Sedan är jag lite nyfiken på vad som egentligen skiljer batterilådorna ut (se lista tidigare i tråden). Skulle ju i bästa fall kunna vara så att man bara ändrat utformningen på locket och/eller främre delen av lådan så att grund låda ganska lätt kan byggas om till djupare.
av Daniel73
Vad kan en komplett batterilåda kosta?

Känns ju som att allt mellan 500kr-5000kr är aktuellt...
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]