Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Jag bytte blad runt om på min (på OK, men dom har Volvo original) och höll på att ramla baklänges i kassan, 590:- för framtorkarna !!!

Bak hade dom inte original till V60 så jag köpte ett bosch, dock lite för långt (330 mmm),
men det passar, neråt/mot mitten inga problem men utåt sticker ut ca 1 cm utanför hållaren.

Orkade inte gå in igen och byta så det fick sitta, men det funkar kanon, större torkyta och torkar ända ut,
tror att hållare trycker lite längst ut så därför orkar det torka även där.

Det får sitta nu så får vi se hur länge det håller, tror ingen som inte vet om det ser det.
8)

Bosse
Användarvisningsbild
av meko
meko skrev:Någon som provat det här nya torkarbladet? Kan man begära att få detta nya torkarblad monterat om man påtalar det inför service t.ex? Eller får man betala det?

Vid den förra servicen (ett år sedan) så påtalade jag den dåliga funktionen hos bakrutetorkaren. De tog det på allvar och bytte inte bara ut bladet utan även hela torkararmen :shock: ! Men det blev ingen skillnad. Fick lära mig att det var en "Modellspecifik egenskap" då jag påtalade att det funkade lika dåligt med den nya torkararmen. Men det var alltså ett år sedan, så det har alltså hänt lite till nu - trots att det är en Modellspecifik egenskap! :D
Hade så bilen på service förra veckan. Sa då till om att jag hört talas om ett nytt torkarblad som skulle göra att torkaren skulle ta ända ut. Fick det på garantin och det funkar! :D (Än så länge!)
av V60guben
För info, Framtorkarbladen VALEO 574377 börjar nu hugga och bete sig skitdåligt på rutan trots att det regnar. Dåligt köp.
Blev ett par nya original som funkar bättre.
Kör fortsatt med biltemablad bak och är helnöjd med det.
av MThorsen
Har införskaffat det biltemabladet som verkar gjort susen för många här men har problem att få av det som sitter på. Några tips å tricks? Har försökt att dra rakt ut men det släpper inte riktigt :/
av MThorsen
Tack fjohan82 :) Har sett bilden/instruktionen i manualen men lyckas ändå tyvärr inte. Kanske bara att den sitter ovanligt bra och att jag är rädd att ha sönder nåt. Ska försöka ta hjälp av en granne som också har V60.

Fick i varje fall bytt till ett par Bosch AeroTwin fram och det var verkligen ett lyft. Sen återstår att se hur de åldras/slits. Men nu är det iaf bra utan ränder och ljud :)
Användarvisningsbild
av svergie2
Köpte det dyrare torkarbladet bak från biltema, funkar fortfarande bra, men fram däremot. Med nya biltematorkare så låter det som våta gummistövlar så jag bytte till Boschblad och har fortfarande samma läte. Vad kan det vara?

Skickat från min OnePlus 3
av pellz0r
Punkt 3 i Volvos beskrivning att ta bort bakre torkarbladet är dåligt formulerat (enligt mig) och förvirrar bara. Bara att ta tag i torkarbladet ~1dm från fästet, och dra rakt ut så att torkarbladet på andra sidan fästet agerar hävarm.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]