Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
Hur förvarar ni era vinter/sommarhjul mellan säsongerna?
Vad är bra att tänka på tycker ni?

Byta själv eller låta däckverkstad fixa?
Är van vid att byta 16" på V70 men dessa är ju lite större och tyngre. Men tänker att det inte borde vara några problem?
av bankb
Det är väl främst en fråga om bekvämlighet :)

Jag har alltid förvarat hos mina däck antingen på däckverkstad eller hos Volvohandlaren som sålt bilen.

Är väl egentligen "bara" två saker som jag tycker man behöver tänka på.

- Se till at dom rengör fälgarna ordentligt innan förvaring och att detta ingår i priset.

- Kolla så att dom är tillräckligt stora för att ha inomhus förvaring i temperaturkontrollerad miljö så att gummit inte åldras i onödan under förvaringen.

Betalar ca 1400 kr om året för förvaring + två skiften

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ogren
Jag byter själv. Så tunga är inte hjulen. När halkan kommer och det är dags att byta så vill jag inte höra att det är en veckas kö. Och det går lika fort att byta själv som att åka iväg med bilen, låta verkstaden byta och åka hem igen. Jag förstår de som inte har plats för hjulen hemma eller de som har något slags rörelsehinder men annars skulle jag föreslå att byta själv.
av Jacobsson
Vi har bilias däckhotell.
I god tid innan det är dags får jag ett mail med förslag på tid för skifte, där står då även alla mönsterdjuåen och om något däck behöver bytas. Man svara då bara på mailet för att beställa det däcket om man vill.
Sen när bytet görs går det alltid snabbt och smidigt samt att man kan passa på att byta torkarblad eller fylla på spolarvätska.
Jag är inte rörelsehindrad, har garage men tycker det helt klart är värt varenda krona. Ca 1500:- per år/bil
Användarvisningsbild
av jcartel
Ni som förvarar hemma, har ni däckställ eller något för att undvika att stapla dem? Är det viktigt?
Användarvisningsbild
av JanneP77
De senaste bilar jag köpt nya har jag med lätthet fått med 3 års däckhotell och skiften gratis. Köper man en ny bil för över 400' så är det inga problem.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
jcartel skrev:Ni som förvarar hemma, har ni däckställ eller något för att undvika att stapla dem? Är det viktigt?
Däcken på min sommarbil har klarat +10 år med 1.6 tons tyngd på dem utan minsta problem.
Användarvisningsbild
av jcartel
JanneP77 skrev:De senaste bilar jag köpt nya har jag med lätthet fått med 3 års däckhotell och skiften gratis. Köper man en ny bil för över 400' så är det inga problem.

Min bil kostar inte över 400k och jag planerar ha den betydligt längre än 3 år så behöver en mer långsiktig lösning :)
Användarvisningsbild
av JanneP77
jcartel skrev:
JanneP77 skrev:De senaste bilar jag köpt nya har jag med lätthet fått med 3 års däckhotell och skiften gratis. Köper man en ny bil för över 400' så är det inga problem.

Min bil kostar inte över 400k och jag planerar ha den betydligt längre än 3 år så behöver en mer långsiktig lösning :)
Om du lyckas få med 3 års däckhotell utan kostnad och från och med år 4 får betala 1400 kr/år? Är inte det en långsiktig lösning oavsett?
Alternativet är att du får betala från början eller harva runt med dina däck själv... Hade gladeligen betalat 1400 kr/år för att slippa ta i skiten.
Once you go däckhotell, you never go back... :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JanneP77 skrev:' Hade gladeligen betalat 1400 kr/år för att slippa ta i skiten.
Once you go däckhotell, you never go back... :lol:
´

Beror på hur bilgalen man är. Jag har tex slängt på sommardäcken över helgen mitt i vintern för jag skulle köra 100 mil och det var barmark o +7 grader, sen på med vinterdäcken igen när jag kom hem på söndagskvällen.

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]