Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Hej, behöver lite hjälp.
Fick vänta på min bil i ca 15 veckor vilket inte var så kul. Jag fick dock vänta ytterligare 3 veckor innan tackräcket som beställdes samtidigt dök upp!
När det väl kom kunde jag svänga förbi ÅF och få den monterad samt hjälp med att få upp takboxen, nu är bilen redo för skidsemestern!

men... precis innan jag skulle svänga ner till liljeholmens centrum för en biltvätt kom jag på, hur hög är bilen? jag fick vända om.

När jag läser i specen står det 1776, jag har luftfjädring men antar att detta mått är det högsta bilen kan bli?

sen tillkommer räcket, vet dock inte hur mycket den bygger men kan tänka mig ca 15 cm och på det takboxen som är Volvos egna där jag inte heller vet höjden, det är deras modell som heter Space design 520 och har inga mått enligt hemsidan.. tycker dock den verkar ca 30-40cm hög.

Liljeholmens centrum har 2,1m
Nacka forum 2,3m

Givetvis måste jag kanske mäta men vill höra om någon har mer koll på detta?
av Btorvestad
Jeg har de laveste takbøylene fra Thule (ca12 cm fra taket tror jeg) og Packline FX. Min bil er ca 208cm i Comfort og det er ikke mer plass enn det må være. Min erfaring er at dersom det står 210cm så er det akkurat det som er maks. Målte en gang og det var 2cm klaring. Kjørte inn i Dynamic før jeg sjekket og så satt den i Comfort. Lykke til og pass på!
av Jacobsson
Jag blir inte riktigt klok...
När jag var en sväng vid Bilia i Segeltorp. såg där att det fanns ett garage där det stod max 2,10 så jag var tvungen att testa...
Jag körde fram och hoppade ut för att se, det var inga problem så jag körde in till den högsta punkten på bilen och hoppade ut igen med ett måttband. mellanrummet från takboxen och "ribban" var 10cm.
Aha tänkte jag, bilen är 2m hög (i maxläge med takbox).
men, då kontrollmätte jag öppningen och den var 2,2m dvs att dom har satt 10cm till godo och min bil är 210cm hög.
Inebär det att alla garage där det står MAX 2,1 har 2,2 osv.
För om det är MAX 2,1 och måttet är 2,1 samt att min bil är 2,1 är det inte mycket felmarginal...

Så vad jag vet är att min bil är 210cm hög, det innebär att om det står MAX 2,1 ska det vara lugnt!?

hur gör man på bästa sätt för att sänka bilen med luftfjädring, är det att välja sportläget eller finns det bättre sätt?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väl inte säkert att det är portens höjd som avgör vilken höjd som angetts som max, kan ju lika gärna vara något i taket inne i garaget som man tagit hänsyn till. Tex rör, elstege eller något annat.
av Jacobsson
Ja precis det har jag tänkt mig.
Men jag har trott att ribban är en markering för lägsta punkten i garaget så man kör fast där och inte mitt i..
Har i alla fall testat två garage idag med Max 2,1 och det har gått bra men rysligt nära..

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]