- sön 22 jan 2017, 14:28
#1143022
Linqid skrev:Förutom att det är en helt annan ljudkuliss, tyvärr till det sämre, så tycker jag att nya T5 är mer alert och på hugget än den gamla 5-cylindriga. Förstå mig rätt nu, jag tycker gamla T5 är en härlig motor med en trevlig karaktär och jag hade gärna sett att det suttit en sådan i min bil snarare än en 4-cyl T4, men upplevelsen är ändock olika mot den nya..OK. Det kan ju vara så att man på ett eller annat sätt lyckats minska "turbolagen" på den nya T5an trots att det fortfarande bara är enkelturbo, i motsats till VEA D4 och D5 som båda har sekventiell dubbelturbo för snabb reaktion på lågvarv kombinerat med bra "flås" på högre varv.
Linqid skrev:Växellådan bidrar säkerligen väldigt mycket till skillnaden i upplevelse mellan 2002 och 2017. 5-stegad låda från 90-talet jmf med en modern 8-stegad.Ja den 8-stegade lådan, som ju är vad jag har till min D4, är ju trevlig på alla sätt och vis. Dock har jag varit rätt nöjd även med den gamla 5-stegade i min V70 T5 -02.
Linqid skrev:Jag vidhåller alltså att jag inte tycker man kan bilda sig en bra uppfattning av nya T5 genom att ha kört en T5:a från 2002.Visst. Det är förstås aldrig fel att provköra.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut