Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
ticc24 skrev:
CabBO skrev:http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Detta är visserligen 8 x 19"
När jag startade tråden så stod alecto 7,5x19 på tapeten, men valet föll på Artio och det känns rätt. Tycker den ser grymt fin ut på bild fälgen så jag hoppas verkligheten blir detsamma.
Det gör du rätt i. Artio är mycket snyggt. Se fälgkonfiguratorn. Välj färg på bil mm.
Jag har en Onyx svart metallic färg på min V60 CC och är mycket nöjd med dessa fälgar både när det gäller utseende och komfort.
http://www.volvocars.com/se/bilar/falgkonfiguratorn
av Henkan
Tyvärr är det inte bara omkretsen det handlar när man väljer däck/fälg. Ett däck i storlek 235/35-19 XL har ett lastindex på 91 som inte passar en V60, man måste enligt bilens brux ha 92 för en bil med manuell låda och 93 för en aut. 235/40-19 har 92 el 96 beroende på om det är XL eller ej.
av ticc24
Henkan skrev:Tyvärr är det inte bara omkretsen det handlar när man väljer däck/fälg. Ett däck i storlek 235/35-19 XL har ett lastindex på 91 som inte passar en V60, man måste enligt bilens brux ha 92 för en bil med manuell låda och 93 för en aut. 235/40-19 har 92 el 96 beroende på om det är XL eller ej.
Okej, det tänkte jag inte på!

Nu blev det att jag köpte av Volvo så då satt det 235/40 på :)
av ticc24
CabBO skrev:
ticc24 skrev:Har beställt Artio 19" nu så får man bara vänta på att sommaren kommer hit upp (mitten av Juli) :D
Enligt killarna jag pratade med på Volvo så är det inget problem med 19" på standardchassie utan mer en säkerhetsfråga från Volvos sida...
Återstår att se vem som går segrande!
Jag har Artio 19" på min V60 CC och det är inga problem.
Det man skall tänka på är rattutslaget på bilen. Att det finns en begränsning som gör att fullt rattutslag INTE kan göras i kombination med vissa fälgar.
Har du satt styrutslagsbegränsare? Tänkte om det tar i med 235 däcken eller?
Användarvisningsbild
av CabBO
ticc24 skrev:
CabBO skrev:
ticc24 skrev:Har beställt Artio 19" nu så får man bara vänta på att sommaren kommer hit upp (mitten av Juli) :D
Enligt killarna jag pratade med på Volvo så är det inget problem med 19" på standardchassie utan mer en säkerhetsfråga från Volvos sida...
Återstår att se vem som går segrande!
Jag har Artio 19" på min V60 CC och det är inga problem.
Det man skall tänka på är rattutslaget på bilen. Att det finns en begränsning som gör att fullt rattutslag INTE kan göras i kombination med vissa fälgar.
Har du satt styrutslagsbegränsare? Tänkte om det tar i med 235 däcken eller?
Jag vet faktiskt inte om det är det på min V60CC då det fanns på från fabriken från början. På V60 CC har jag 235 x 19". Det fanns på min S60 T5 MY02 med 235 x 18" och på min C70 T5 MY08 med också 235 x 18". Är det ditsatt från fabrik så är det monterat från början. I fälgkonfiguratorn står det på V60 och Artio fungerar. Läser man om Tillbehör för V60 så står det att utslagsbegränsare behövs.
av Lövet
Jag har kört med 245or utan styrutslagsbegränsare på V60 utan skrap.
91 eller 92 i lastindex är inget att hänga upp sig på heller.

Volvo har mängder med begränsningar som man med lite förnuft klarar sig utan...
Användarvisningsbild
av CabBO
Lövet skrev:Jag har kört med 245or utan styrutslagsbegränsare på V60 utan skrap.

Väldigt kryptiskt förklarat. En begränsning finns ju för att begränsa eller hindra.
En utslagsbegränsare sätter man ju inte dit i onödan eller för att göra extra grejer på en bil bara.
av Lövet
Den måste vara en smula onödig eftersom jag inte ens slog i den med 245or. (Körde Cratus fälgar från V70II)
Bilen levererades med std chassi och 215 däck så begränsaren kan inte ha suttit där från fabrik heller.
av ticc24
Lövet skrev:Jag har kört med 245or utan styrutslagsbegränsare på V60 utan skrap.

Nu snurrar tankarna friskt här, så om jag köper 245/40-18 till vinterdäcken så kommer det funka klockrent?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]