Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
"Aktiv ljuddämpning
Bilen är utrustad med en aktiv ljuddämpningsfunktion som dämpar motorbuller i kupén med hjälp av ljudsystemet. Mikrofoner i bilens tak uppfattar störande ljud och ljudsystemet skickar ut motljud för att dämpa bullret.

Gäller vissa bilmodeller."

Vilka modeller/utrustningspaket har detta? Någon som vet?
av bankb
Sleeper skrev:"Aktiv ljuddämpning
Bilen är utrustad med en aktiv ljuddämpningsfunktion som dämpar motorbuller i kupén med hjälp av ljudsystemet. Mikrofoner i bilens tak uppfattar störande ljud och ljudsystemet skickar ut motljud för att dämpa bullret.

Gäller vissa bilmodeller."

Vilka modeller/utrustningspaket har detta? Någon som vet?
Kollar man några modeller bakåt så verkar detta system ha funnits på rätt många modeller. Verkar konstigt om de sitter i alla bilar.

Tekniken i sig är ju varken dyr eller särskilt komplicerad.
av Gorban
Vad jag vet är det bara T8 som har det.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Aha! Undrar hur det kommer sig att Volvo inte tillämpar detta på vägljud och motorljud i vanliga bilar. Borde gå att få bra resultat tycker jag, givet hur bra brusreducerande hörlurar fungerar på t ex tåg- och flygresor.
av least
Sleeper skrev:Aha! Undrar hur det kommer sig att Volvo inte tillämpar detta på vägljud och motorljud i vanliga bilar. Borde gå att få bra resultat tycker jag, givet hur bra brusreducerande hörlurar fungerar på t ex tåg- och flygresor.
Det vet du om du funderar ett varv till. Detta är ett "billigt" sätt att premiera de mest exklusiva varianterna av en bilmodell.
Aktiv lyddemping er "lett" om du har mulighet til å plasserer sensor og høyttaler rett ved øret. Når man ikke har det er det et veldig komplisert problem med mindre man har helt spesifike frekvenser man skal kansellere ut.
av Pekå
Inför köpet av min T8 sökte jag på ämnet.Volvo skriver inget om det på de svenska sidorna. Som jag uppfattade så är det inget som finns i bilarna avsedda för svenska markanden.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Pekå skrev:Inför köpet av min T8 sökte jag på ämnet.Volvo skriver inget om det på de svenska sidorna. Som jag uppfattade så är det inget som finns i bilarna avsedda för svenska markanden.
Enligt länken nedan framgår det inte att detta inte finns i bilar avsedda för den svenska marknaden. Jag vet dock inte om den mikrofon som är beskriven finns i T8, jag letade inte efter denna vid provkörning.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 516c85d11e
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]