NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentNyberg
Hej på er.
Jag ska trimma min S40 T5 awd. Har kommit så pass långt att det sitter 2.5" rör från Simons. Ska chiptrimma bilen senare också, och då förmodligen BSR men det är inte helt hundra. Nu undrar jag dels hur pass man kan förvänta sig att ljudet förändras om man byter till sportkatalysator och hur pass man behöver oroa sig för besiktningen? En snabb koll på BSRs hemsida gav att de erbjuder 2.5" kat samt 3". men den på 3 är inte godkänd va? Den på 2.5 har info om att den är godkänd, vilket får mig att anta att avsaknaden av den information på 3" är det samma som att man inte kan förvänta sig att den går igenom besiktningen?

Rimligtvis sätter man dit en sådan före man chiprimma då det väl är något de tar hänsyn till när de mappar motorn, eller vad det nu heter..?
Användarvisningsbild
av Micke_d
hallo ...

Storleken på röret har inget med godkännandet att göra ... så stor som möjligt fram =) jag har själv 3" från turbon å bak med Racekatt ... allt från Ferrita ...

Körde först med BSRs programvara men den fukade inte med Ferritas Katt ( för mycket flöde ) så jag fick byta till ATMs program å då funkade det kalas direkt !!!

Så ska du köra med BSRs programvara så måste du ha BSRs framrör

min bil drog i medel 0.85 l/mil nu när jag åkte 230mil med 4personer i bilen med packning :-)
av KentNyberg
Men jag som redan har 2.5" från från kataluysatorn och bak, får väl inte mycket ut av att ha 3" första biten? Poängen är väl dels att ha fint flöde (vilket väl inte blir bättre än minsta röret samt att få fint ljud, och det känns som att samma fenomen borde gälla där. Dvs, ljudet slås sönder av det mindre ändröret?
Rätta mig gärna.. :)
av hygren
Kan inte uttrycka mig om ljudnivåer eller häftiga/ohäftiga ljud :D. Men gaser tar större plats när de är varmare (allmänna gaslagen) och temperaturen i avgaserna precis efter turbon är väldigt mycket högre än efter katalysatorn. Det lönar sig att ha större framrör, hur mkt är svårt att säga.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Ska man byta för att få mer ljud så byt bakersta burken endast ...

vill du ha mer effekt så byter du efter turbon och katt ...

Som föregående talare så tar varma gaser större plats än kallare ... så vill du få fart i maskin så är ett 3" framrör med en sport/race katt ett måste ( med en programvara givet )

Att byta till ett större framrör ger så pass mycket bättre flöde att mottrycket sjunker så pass mycket att WG inte orkar hålla tätt på turbon med mindre ladd som följd ... så man måste kompensera detta med att modda mjukvaran ...

Körde först med Ferritas bakre system ... å med ett mysigt muller som följd ...

när jag montarade på Ferritas främre rör så förväntade jag mig inte någon ljud skillnad men när röret åkte på så brummade det nästan dubbelt så mycket :-)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tycker man skall se trimningen som en helhet, det är inte säkert att kombinationen Simons + racekat och grov downpipe är optimal för någon chippning. För jag misstänker att du inte skall mappa bilen..

Jag hade nog kört med enbart chippning om jag var du. dessutom är jag osäker på hur mycket AWD:n tål samt även vilken begränsning som ev. automat ger.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Vet inte om detta stämmer :oops: Men jag har hört att race-katt endast behövs när du kommer upp i många hk på motorn. Med bara en chippning tror jag det är bortkastade pengar.
av hygren
Funk skrev:Jag tycker man skall se trimningen som en helhet, det är inte säkert att kombinationen Simons + racekat och grov downpipe är optimal för någon chippning. För jag misstänker att du inte skall mappa bilen..

Jag hade nog kört med enbart chippning om jag var du. dessutom är jag osäker på hur mycket AWD:n tål samt även vilken begränsning som ev. automat ger.

/Thomas
Mycket sanning i det, om du inte ska mappa bilen så bör du hålla dig till standardkonfigurationer annars vet du inte vad resultatet blir riktigt, kan bli sämre, kan medföra rejält reducerad livslängd.
av KentNyberg
Så om jag ska försöka summera upp det hela - så ifall jag låter verkstaden trimma bilen (som jag köpte den av) med chiptrim från säg BSR så bör den också mappas, för annars finns det uppenbar risk att det blir fel (slitage etc)?
Som sagt sitter det redan 2.5" från Simons efter katalysatorn och jag kan på rak arm inte säga ifall de hade tänkt sig att mappa bilen i samband med trimningen, men för bilens skull är det alltså att rekomendera att säga nej till en sådan trimning ifall inte mappning ingår i planen? Och för att vända på det, ifall det ingår i planen att mappa bilen - så är det inte dumt att köra med 2.5" efter kat. + chiptriming?
Dessutom är det också ok att byta till grövre katalysator så länge bilen mappas för det?

Jag har inte haft kontakt med verkstaden på ett tag så jag kan inte svara på hurdant planen låg exakt. När jag köpte bilen bad jag om 2.5" sportrör och sedan gjorde vi en muntlig överrenskommelse om att trimma bilen senare; men dit hän har vi inte kommit än. Verkstadsklillen är känd för att trimma Volvos här runt omkring så jag har närmast utgått från att det skulle mappas också.. men vad vet jag.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Jag tror vi blandar ihop saker å ting lite ...

kärtbarn har många namn ... liksom

Till att börja med så kan man inte byte chip i våra bilar ( S40n v50 c30 ) osv utan man laddar i ny mjukvara ... om man senare kallar det att man har chippat bilen eller om man kallar det för en mjukvaruuppgradering eller något annat är ju upptill varå en ... :-)

Att mappa en bil är oxå ett begrepp som jag tycker missbrukas lite då jag har uppfattningen att mappa är att göre en mjukvara från grunden eller göra kraftiga moddar på mjukvaran ... å kostar mycket pengar då det tar på våra biler minst en arbetsdag om det ska bli bra ...

Av dom firmor jag har ikontakt med så kan mappningar ske hos BSR i växjö eller hos ATM i trollhättan och inte av deras underleverantörer ute i landet ... inte för att dom inte har kunskapen utan att det krävs enormt mycket tid och hårdvara att göra det ...

Sedan att många "underleverantörer" kan fin justera tex laddtrycket osv är en helt annan sak :-)

Mvh Micke
Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]