Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

inte säkert att begagnatmarknaden har samma prioriteringar som nybilsköparen.
Inte säkert att jag skulle välja automatlådan som begagnad även om priset är samma som en manuell.
Beror helt på hur jag uppfattar "risken"...
Klart man köper det man själv vill ha om man köper privat, jag förstår bara inte hur folk kan gå med att sänka sina krav p.g.a. av andra, ett företag t.ex. :)
andersuw skrev:Den "köassistent" man numera får med den adaptiva farthållaren om man har automat är rätt trevlig. Den innebär att bilen följer framförvarande bil även i köfart. Om bilen måste stanna helt och det går mer än ett fåtal sekunder måste man dutta till på gaspedalen för att få igång den igen. Men det är också allt.

Att bilen inte startar av sig själv om den fått stå mer än några sekunder är säkert en säkerhetsfunktion. Inte så kul om bilen börjar rulla samtidigt som någon försöker kliva ur. Sådant händer som bekant i köer ibland. ;-)
Om man tycker det är besvärligt så går det även att göra ett knapptryck för att bilen skall fortsätta rulla.

Vet inte hur det fungerar på Volvo, men min tidigare VW slog av motorn om jag öppnade dörren när den adaptiva farthållaren var aktiv.
Har valt manuell låda varje gång, även med den senaste XC60 -12, för mig har det varit enkelt, jag anser inte att den 6 stegade automaten har hållt måttet vid provkörning+ att gamla hederliga D5an har ju ett grymt vrid så man har inte behövt växla mycket eller strula med kopplingen i köer som åtminstone rullar sakta.

V90 är den första bilen jag kommer att välja med automat får se vad man tycker om det, 8 stegade lådan upplever jag i alla fall som mycket bättre än tidigare 6 stegade... men vi får väl se =)
KrilleW skrev:Om man tycker det är besvärligt så går det även att göra ett knapptryck för att bilen skall fortsätta rulla.
Stämmer. Det går också att trycka på "resume".
KrilleW skrev:Vet inte hur det fungerar på Volvo, men min tidigare VW slog av motorn om jag öppnade dörren när den adaptiva farthållaren var aktiv.
Har inte testat detta ännu. Skulle ju kunna vara att samma sak gäller Volvo och att det är något annat övervägande än det jag angav som ligger bakom det faktum att man måste göra något för att få bilen att röra sig framåt igen om stoppet varat mer än tre sekunder.
Vi valde manuell i första hand för att min sambo inte känner sig trygg med automat vintertid.
Jag har haft både och så mig kvittar det, då vi ej bor i en storstad så har vi inte mer än vid enstaka tillfällen nytta av smidigheten i köer.
Då vi värdesätter AWD så fanns ej den 8-växlade lådan så den har jag ej provat men den 6-växlade till AWD är jag inte särskilt impad av. Upplevde att den växlade ologiskt på den demobil vi lånade innan vi beställde vår.
Som det har sett ut på marknaden så uppplever inte jag att mauella bilar har ett lägre värde i sig, det är rätt att det finns få människor som eftersöker manuell men då det också finns få bilar med manuell så löser det sig, säljarna må säga annat men det är bara stå på sig.......Just nu när automat och AWD ingår kanske det är en dålig affär att inte välja automat men annars har ju automaten varit några tusenlappar dyrare, jag har en XC60 med manuell och AWD och får ett inbytespris motsvarande 42% av inköps pris efter 4 1/2 år och 14500 mil, det tycker jag är ok.
Har beställt en XC60 D4 FWD med manuell låda, rätt för mig. Jag vill ha full kontroll över växlingen, direktkontakt mellan människa och maskin och engagerat samspel med bilen.

Givetvis pratar vi inte om en sportbil här, men XC60 har kvaliteter och förutsättningar för rolig spännande bilkörning när tillfälle ges. Datorn i automatlådan bestämmer när den ska växla, vilket i vissa lägen inte alls stämmer med vad du vill. Med auto får man liksom nöja sig med vad bilen bestämmer, vilket jag ej är helt med på. XC60 är inte en lyxig glidarbil enligt min mening, och tyvärr är autolådan inte riktigt bättre än så. En hel del R-design säljs med manuell.

Sen så skadar det ju inte att förbrukning och miljö har bättre siffror med manuell...

Smaken är som baken - delad. Det viktiga är att man väljer vad som passar en själv och sin bilkörning, och det kan vara väldigt bra att provköra ordentligt innan man bestämmer sig.

Sent from my iPad using Tapatalk

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]