Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prajtor
Jag bytte från 4 ekrad plastratt till läderratt idag som jag hittade på självplock. Kanonlyft för billig penning.
V70 2001. Ratten kom nog från en 2005 v70.

1) lossade minuspolen, väntade 15 minuter
2) Lossade två torx 25 (sitter två skruvar bak på ratten)
3) Airbagen lossnar från ratten men sitter fast i 3 clips som är enkla att ta bort
4) Skruvade av bult (hylsa 18)

Monterade nya ratten i omvänd ordning.

Tyvärr måste jag ha flyttat på navet eller något för ratten satt 90 grader fel. Jag har nu upprepat proceduren med förbättrat resultat men fortfarande en bit att gå. Det måste finnas ett bättre sätt än att gissa sig fram till rätt inställning. Någon som har några tips på hur man ställer in ratten lite smartare.

Sökte på forumet men lyckades nog inte formulera söktermen bra eftersom det bara dök upp tips på att man bör göra hjulinställning och det behovet finns inte.
av andersuw
Bilen brukar ha styrningen ställd rakt fram där rattlåset går i. Så låt låset gå i sedan du plockat bort airbagen. Plocka sedan bort ratten och sätt dit den igen i det läge du vill ha den när bilen går rakt fram. Skulle det inte bli helt perfekt första gången därför att bilen inte går riktigt rakt fram i rattlåsläge ger rattlåset i vart fall en bra utgångspunkt för fortsatt justering. Ett hack mer eller mindre åt ena eller andra hållet än förra gången så blir det bra.

Observera att inställningsmöjligheterna inte är oändliga. Det går ungefär 12 hack på ett kvartsvarv vilket innebär att det diffar ca 7,5 grader per hack. Så helt perfekt blir det sällan. Vill du ha det bättre får du göra hjulinställning.

Observera också att man förstås kan starta och köra bilen utan krockkudde medan man håller på och justerar in ratten så att man slipper hålla på och demontera/montera kudden vid varje justering. Dock kommer man då att få felkod och tänd varningslampa på SRS-systemet och dessa försvinner inte av sig själv när kudden sedan monterats utan måste raderas med felkodsläsare.

Några clips som håller airbagen hittade jag inte för egen del när jag bytte ratt på min 02:a så där undrar jag lite vad du menar. Däremot måste det förstås lossas ett och annat kontaktstycke för kablarna mellan airbag med tillhörande rattknappar och kontaktrullen.

Ett komplett mektips på rattbyte på en P2:a finns för övrigt här om någon är intresserad. Man måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det men det går ju fort att "regga" sig där om man inte redan är det.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13263
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av prajtor
andersuw skrev:Bilen brukar ha styrningen ställd rakt fram där rattlåset går i. Så låt låset gå i sedan du plockat bort airbagen. Plocka sedan bort ratten och sätt dit den igen i det läge du vill ha den när bilen går rakt fram. Skulle det inte bli helt perfekt första gången därför att bilen inte går riktigt rakt fram i rattlåsläge ger rattlåset i vart fall en bra utgångspunkt för fortsatt justering. Ett hack mer eller mindre åt ena eller andra hållet än förra gången så blir det bra.

Observera att inställningsmöjligheterna inte är oändliga. Det går ungefär 12 hack på ett kvartsvarv vilket innebär att det diffar ca 7,5 grader per hack. Så helt perfekt blir det sällan. Vill du ha det bättre får du göra hjulinställning.
När känner man hacken?
av andersuw
Du känner dem när du trär på ratten på rattstången. Man hakar av ratten bara precis så mycket som behövs för att man skall kunna justera och vrider bara en liten aning tills man hittar nästa hack.
av prajtor
andersuw skrev:Du känner dem när du trär på ratten på rattstången. Man hakar av ratten bara precis så mycket som behövs för att man skall kunna justera och vrider bara en liten aning tills man hittar nästa hack.

Tack för tipsen. Alltid gott att få råd från folk som är lite klokare.
av andersuw
Det var så lite men glad att kunna hjälpa till. Hoppas du fått ordning på rattjusteringen nu.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]