Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
andersuw skrev:Att de inte har några skruvar gemensamt vet jag förstås. Vad de däremot har gemensamt att de alla är Volvobyggda högtrycksturbobensinare med runt 250 hk. Vad jag försökte klargöra var att D4 VEA i mitt tycker står sig väl i jämförelsen om man sedan tidigare är van vid en sådan motor.
Vad jag menade, även om jag förstår att det inte helt framkom, var att jag inte heller tycker att de upplevs lika. Att sedan tidigare vara van vid en 5-cyl T5 från 2002 säger alltså inget om en T5 2017, anser jag. Oavsett vilket bör TS prova de olika alternativen och välja det som känns bäst.
av perhall
Jag tycker tvärtom att D4 är jättetrist jämfört med min T5-02... men absolut en av de bättre tvålitersdieslarna och funkar bra med lådan.
Skulle lätt välja en T5.
av pelleplutt
Lånar tråden lite, är det samma T5 i XC60 Classic som det är i x90 T5? Är T5 FWD lika rolig som T5 AWD (någon nämnde Torque Steer förut)?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja det är likadan motor, har ej kört T5 med AWD men den mår nog bra av 4-hjulsdrift.
av andersuw
Linqid skrev:Vad jag menade, även om jag förstår att det inte helt framkom, var att jag inte heller tycker att de upplevs lika. Att sedan tidigare vara van vid en 5-cyl T5 från 2002 säger alltså inget om en T5 2017, anser jag.
Och vad anser du vara skillnaden annat än förbrukningen?
av andersuw
perhall skrev:Jag tycker tvärtom att D4 är jättetrist jämfört med min T5-02... men absolut en av de bättre tvålitersdieslarna och funkar bra med lådan. Skulle lätt välja en T5.
Härlig motor D4. Vilket lågvarvsvrid. Det svänger ju från låga varv. T5 -02 kan ju aldrig matcha det även om jag trivts bra med mina T5:or. Men utvecklingen går ju framåt. En snål men björnstark diesel är förstås modellen idag. ;-)
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Linqid
andersuw skrev:
Linqid skrev:Vad jag menade, även om jag förstår att det inte helt framkom, var att jag inte heller tycker att de upplevs lika. Att sedan tidigare vara van vid en 5-cyl T5 från 2002 säger alltså inget om en T5 2017, anser jag.
Och vad anser du vara skillnaden annat än förbrukningen?
Förutom att det är en helt annan ljudkuliss, tyvärr till det sämre, så tycker jag att nya T5 är mer alert och på hugget än den gamla 5-cylindriga. Förstå mig rätt nu, jag tycker gamla T5 är en härlig motor med en trevlig karaktär och jag hade gärna sett att det suttit en sådan i min bil snarare än en 4-cyl T4, men upplevelsen är ändock olika mot den nya..

Växellådan bidrar säkerligen väldigt mycket till skillnaden i upplevelse mellan 2002 och 2017. 5-stegad låda från 90-talet jmf med en modern 8-stegad.

Jag vidhåller alltså att jag inte tycker man kan bilda sig en bra uppfattning av nya T5 genom att ha kört en T5:a från 2002.
av ansjo
Jag har nya T5, men kommer aldrig mer köpa en såpass motorstark bil utan awd igen. Gasa på när man tex kör på påfart till motorvägen och det är lite blött på asfalten, så spinner den loss ganska enkelt. Likaså när man kör ut på en vältrafikerad väg, och måste gasa på.
Men en underbar motor annars, som räcker mer än väl i de flesta fall.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]