Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror att dom flesta som väljer manuell låda gör det då det är en firmabil med löjliga miljökrav, att som privatperson köpa med manuell måste vara riktigt dumt för när man ska sälja den så fins det fler manuella på beg marknaden än vad som efterfrågas av privatpersoner som inte har krav på miljömål när dom väljer bil.

Automat med växlings paddlar är det absolut bästa alternativet tycker jag.
Jag kör manuell privat, av egen vilja.

Gillar att växla själv. Har inte testat automat med paddlar, men det låter inte dumt.

Sen finns tillfällen där jag hellre hade haft automat, som i väldigt långsamma köer eller i vissa tillfällen när man använder adaptiva farthållaren och det ligger någon framför som bromsar upp onödigt mycket, t.ex. i ingång av rondeller.

Fast kanske mest när sambon kör... :D
Den "köassistent" man numera får med den adaptiva farthållaren om man har automat är rätt trevlig. Den innebär att bilen följer framförvarande bil även i köfart. Om bilen måste stanna helt och det går mer än ett fåtal sekunder måste man dutta till på gaspedalen för att få igång den igen. Men det är också allt.

Att bilen inte startar av sig själv om den fått stå mer än några sekunder är säkert en säkerhetsfunktion. Inte så kul om bilen börjar rulla samtidigt som någon försöker kliva ur. Sådant händer som bekant i köer ibland. ;-)
andersuw skrev:Billigare i inköp? Ja, men sämre andrahandsvärde.

Lägre skatt och lägre förbrukning? Ja, men ytterst marginellt numera.

Billigare underhåll? Kopplingsbyten/kopplingsreparationer är ju inte direkt billiga.

*SUCK*
Derank skrev:*SUCK*
Vadan detta suckande? Det är ju inte mitt fel att du har dåligt på fötterna. Gläd dig istället åt allt nytt du får lära dig. ;-)
man får nog ändå utgå ifrån att värdet på automatlådan sjunker i takt med bilen vilket de facto innebär större värdeminskning i kronor och ören...
Tänk så här då, tex 15% väljer manuell eftersom företaget kräver det pga miljöskäl. Men kanske bara 5% vill ha manuell om man får välja fritt, då dessa 15% hamnar på begagnat marknaden för privatpersoner så är det bara 5% som efterfrågar dessa, så tillgången kommer att vara betydligt större än efterfrågan. Ni kan själva avgöra om andrahandsvärdet blir bättre eller sämre.
Senast redigerad av 1 Göte, redigerad totalt 0 gånger.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]