- lör 21 jan 2017, 13:02
#1142634
SundanceKid skrev:Jag har kört de olika motorerna i olika bilar senaste året. Det jag generellt kan säga är att t5 är den mest lyckade motorn oavsett bil. Sjukt tyst och välbalanserad i de olika bilarna. Jag föredrar även t5 framför t6 pga hur den låter. T6 har ett underligt läte som jag stör mig på. D4 är inte alls trevlig vid kallstart och tomgång där känns den sjukt otrevligt obalanserad likt d3 och d5.
Efter två T5:or på raken (855 T5 -94 och V70 T5 -02) tycker jag den D4 VEA som sitter i min V70 -15 är en jättetrevlig motor. Visst, den är inte fullt lika vass vid fullt pådrag men räcker till väldigt väl och har ett härligt vrid. Tystare än sina föregångare där det räknas (inne i bilen) och naturligtvis är förbrukningen avsevärt lägre. Man susar fram i 90 km/h på 1300 varv. Inga som helst problem med obalans eller otrevliga vibrationer vid kallstart eller tomgång.
SundanceKid skrev:Är ju ändå en diesel och det hade jag bara köpt om arbetsgivaren tvingade mig. Tänk även på att dieselbilar kommer vara de första bilarna som kommer bli förbjudna i storstäder.
Vad vet du om det? I Tyskland finns det zoner där vissa äldre bensinbilar inte får eller kommer att få köra in. Däremot tillåts Euro 6-dieslar överallt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut