Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur. Då stängde jag ändå av S/S för att inte fördröja processen ytterligare.
av andersuw
Säker är ju svårt att vara men jag bedömer det som väldigt osannolikt att man ändrat något som rör uppvärmningstiden mellan MY -15 och -16. Så vitt jag vet ändrade man knappast något alls på någonting mellan dessa båda årsmodeller. Min gissning är att skillnaden mellan våra observationer helt eller huvudsakligen beror på att du körde landsväg och jag körde stadstrafik. Körsträckan fram till normal temperatur blev ju ungefär densamma men du körde ungefär dubbelt så fort som jag. ;-)
av dissonans
Ja näe att det var olika hastigheter uppmärksammade jag, men inte ens i ren stadstrafik tar det 20 minuter för min bil att bli varm.

Man har nog pillat på en hel del småsaker mellan 15 och 16, sen att de inte berättat vad är en annan sak. Men jag är lite yrkesskadad också..
av andersuw
Frågan är ju i så fall vad man skulle ha ändrat på. Vi har ju samma motor (D4204T5) och samma växellåda (AW TG-81SC). Har tyvärr svårt att se om man ändrat mjukvaran någonstans eftersom MY -16 inte täcks av VIDA 2014D.

Har du för övrigt något grepp om vid vilken yttertemperatur du måste börja köra värmaren för att hålla kylvätsketemperaturen uppe på rätt nivå? Jag har inte kört så mycket i stark kyla ännu men åtminstone i stadstrafik skulle jag säga att gränsen på min går vid ungefär minus 10, kanske rentav några grader varmare än så.
av andersuw
Det skiljer bara på den ej miljöbilsklassade versionen med automatlåda: 4,5 för -15 mot 4,7 för -16. För manuell låda och för den miljöbilsklassade versionen med automatlåda är det samma (4,3 respektive 4,5). Men det är möjligt att det är just den version där det skiljer mellan årsmodellerna som dissonans och jag jämför. Jag har den icke-miljöbilsklassade versionen med automat, som har nästintill samma förbrukning som den miljöbilsklassade och ser ut att ha exakt samma så länge man avrundar till dl per 100 km.

Vad sedan ökningen från 4,5 till 4,7 bottnar i är ju inte så lätt att veta. Skulle t.ex. kunna vara så enkelt som att standardutrustningen var mer generös 2016 så att man var tvungen att skicka en lite tyngre bil på test.
av andersuw
Ser ut att stämma att de fått ner vissa värden, särskilt NOX, även om båda årsmodellerna är godkända enligt Euro 6.

Så här ser det ut för min egen bil:

Kolmonoxid, CO
91,6 mg/km

Kväveoxider, NOX
70,7 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX
86,7 mg/km

Partiklar
0,3 mg/km

Och så här för motsvarande MY -16

Kolmonoxid, CO
143,5 mg/km

Kväveoxider, NOX
29,8 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX
50,4 mg/km

Partiklar
0,2 mg/km
av rogsme
andersuw skrev:Re: VOC utan parkeringsvärme?
av andersuw Idag, 16:41

Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur.
På tal om det; Finns det något sätt att se motortemperatur i V90? Jag hittar inget instrument för det med 12.3"-instrumenteringen. Med "den lilla instrumenteringen" så verkar det finnas till höger om den runda mätaren.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]