Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Skulle du hitta en D3:a som du gillar kan man också åka förbi Volvo och byta mjukvara i bilen och vips har du en D4:a.. Kostar i och för sig 9200kr (ibland kampanj för 6900kr). Alltså Polestar-trimmning.. Det är nämligen likadan motor i en D3:a som en D4:a.
Användarvisningsbild
av apersson850
loben skrev:Angående manuell kontra automat vill jag som kör manuell lägga till en sak. Det handlar mycket om hur man använder sin bil. Småkörning på byn eller i stadskörning är manuell inte optimalt(då tar jag min Nissan sunny 92 istället) men så fort man kommer på landsväg och om man drar släpvagn så vill jag ha manuell låda utan slir. Även med stor släpvagn(OBS inte släpkärra-finns bara söder om Dalälven)...
Förvisso finns det en effektförlust i momentomvandlaren i en konventionell automatlåda, men rent generellt så slirar de inte. De växlar ner på hydraulisk väg.
När du väl kommit ut på landsvägen gör det varken det ena eller det andra, utan låser momentomvandlaren så att det blir lika stumt genom lådan som med en manuell. Vid rangering med släpfordon är en momentomvandlarlåda med bra oljekylning överlägsen en manuell låda.
För övrigt så har släpkärror en eller flera axlar fast monterade i förhållande till ramen, medan släpvagnar har en eller flera axlar på vridkrans framtill. Oavsett vilken sida av Dalälven de befinner sig på.
av Leafs
Bumpar tråden lite....

Skummar igenom V70 utbudet på Blocket och insåg att det är en helt sanslös soppa av motorer och växellådor på nyare V70.
Undrar lite över två kombinationer

T4 automat 2015. VEA/inte VEA? 8-stegad automat/6-stegad? Läste något om en ny 6-stegad dvs inte samma som tidigare MY.(Powershift?)
D4 automat 2015, FWD. VEA? 8-stegad?

Det enda jag är säker på är att jag är less att spaka manuellt.... 8)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
När T4 fick 190hk så fick den en ny 6-stegad konventionell automat - liknande den 8-stegade. Gamla T4 hade powershift ja.
Du får gå in på Volvos techs och specs sajt o jämföra.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Användarvisningsbild
av Roda
Har en T4 aut vea 2016. Väldigt trevlig motor och låda, tyst, vibrationsfri och rapp.
Jag har även provat en T4F aut 2012 och den var helt ok, lite tunnare motor dock.

Jag får plocka ut förmånsbil under året och då lutar det åt V90 T5 bi-fuel om det inte blir en hybrid-Passat. Jag ska i det längsta försöka undvika diesel iaf.
av andersuw
Leafs skrev:T4 automat 2015. VEA/inte VEA? 8-stegad automat/6-stegad? Läste något om en ny 6-stegad dvs inte samma som tidigare MY.(Powershift?)
Fordmotor på 1,6 liter med sexstegad Powershift. I nästföljande årsmodell är det däremot 2-liters VEA-motor med ny sexstegad momentomvandlarautomat.
Leafs skrev:D4 automat 2015, FWD. VEA? 8-stegad?
Stämmer.

Du hittar tekniska data för alla årsmodeller och modellvarianter på den sida W.A.P.E. länkade till.
av Leafs
Kikade runt lite på den sidan. Har bestämt mig för att jag vill ha den 8-stegade lådan. Blev ganska imponerad av den när jag provkörde en D4VEA med den lådan. En T4 icke VEA med Powershift är säkert inget tokigt alternativ, men man har ju läst och även hört en del mindre bra om den lådan, så jag vet inte riktigt. Det enda jag vet säkert är att jag inte vill spaka manuellt längre.
av andersuw
Tror du resonerar klokt här. Den åttastegade funkar mycket bra. Powershift verkar lite si och så både vad beträffar funktion och felbenägenhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Dubbelkopplingslådor, som Powershift är, har ibland bekymmer med att klara körning, och speciellt då rangering, med släp. Särskilt om det går tungt (hyfsat stor husvagn på betesmark, exempelvis).
Så fundera på om du brukar göra sånt.
av Leafs
Jag äger varken husvagn eller båt. Dragkroken används till 90% till att hänga cykelstället på och till 10% till att köra hem IKEA-möblerna med.

De bilar jag har kört med Powershift har jag tyckt ganska bra om, det är enbart "ryktet" om strul med, i sammanhanget" många exemplar som jag backar för.

Vad säger samlade erfarenheter om D4 VEA som motor betraktat? Rapporter finns om spruckna motorblock och övervarvningar. (Som säkert beror på överfyllning) Det borde ju finnas en massor av D4 VEA ute på vägarna nu och det finns säkert ett antal taxiexemplar som rullat många mil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen