Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur det skiljer jämfört med när man inte har något att ställa in vet jag inte riktigt, men det finns ju i alla fall inställningarna Normal, Lättare och Trögare. Man kunde ju tro att Normal skulle vara ungefär som när man inte har något val. Dessutom ska ju den hastighetsberoende versionen bli trögare ju fortare du kör, är det tänkt.
Det är väl två olika saker, är det inte det? Hastighetsberoende och justerbar servo. Sistnämnda är den som man kan välja rattmotståndet för i menyerna - låg, mellan och hög. Hastighetsberoende minskar väl typ servohjälpen med högre hastighet så att ratten blir lite ytterligare tyngre.
Iaf på gamla bilar som min (2007) så är det en klassisk servo som arbetar med hydraultryck. Och där är det samma system som sköter rattmotstånd i både låg och hög fart. Kan vara annorlunda på moderna bilar.
Mig veterligt finns, eller rättare sagt fanns, det bara två varianter. Standardservo, som förmodligen fungerar som det brukar göra, alltså hydrauliken assisterar beroende på hur tungt det går att vrida ratten, samt ställbar hastighetsberoende servo, där det finns styrmoduler och en ventil som påverkar servohjälpen.
Om det finns något mellanting också, då har jag missat det. Det var i alla fall inget som kom på tal när jag köpte min bil.
Schmoyoho skrev:Det är väl två olika saker, är det inte det? Hastighetsberoende och justerbar servo. Sistnämnda är den som man kan välja rattmotståndet för i menyerna - låg, mellan och hög. Hastighetsberoende minskar väl typ servohjälpen med högre hastighet så att ratten blir lite ytterligare tyngre.
Nej det är en och samma sak. "Hastighetsberoende" eller "progressiv" styrservo är vad det kallas och innebär mycket riktigt att man får mer servohjälp vid låg hastighet än vid hög. Men när man nu väl åstadkommit ett system där man låter hastigheten styra servohjälpen kostar det ju inte så mycket mer att även erbjuda föraren möjlighet att justera hur mycket servo det skall vara generellt sett. Alltså har man gjort det.

Så här beskrivs det i listan över tillval i broschyren för V70 MY -15 är: "Progressiv hastighetsberoende servostyrning med tre valbara styrkraftsnivåer"
andersuw skrev:Enklaste sättet är att kika på inställningarna i bilen. Om du har hastighetsberoende styrservo finns en inställning för hur lätt styrningen skall gå. Du kan också registrera dig på "Min Volvo" och se specen för din bil där.
Okej jag förstår, men det där funkar bara för svenska bilar. Jag bor i Dallas, TX och har en US-Spec 2013 S80.
Ja då är det nog enklast att titta i menysystemet i bilen. Enligt den svenska ägarmanualen för din bil skall du hitta det under Inställningar, Bilinställningar, Rattmotstånd. Det skulle ju vara rätt underligt om det var annorlunda på en US-specad bil så när som på språket. Hittar du inte inställningen där har du troligen ingen hastighetsberoende styrservo.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]