Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Diesel vs bensin är ungefär som mellanöstern, ständigt pågående konflikt. Men oavsett, undvik kcr-box, det är helt galet att montera en sån i en modern (efter d5252t) diesel. Dom på denso måste gråta krokodiltårar av bara tanken på det.
av Goldenbroker
TommyP86 skrev:Diesel vs bensin är ungefär som mellanöstern, ständigt pågående konflikt. Men oavsett, undvik kcr-box, det är helt galet att montera en sån i en modern (efter d5252t) diesel. Dom på denso måste gråta krokodiltårar av bara tanken på det.
Absolut, blir mjukvaru trim. Troligen BSR :)

Skickat från min android
Användarvisningsbild
av Krollspell
Goldenbroker skrev:Så :)

Skrollspell och falkn m fl.

Nm är alltså relevant!

Läs detta:
http://www.straightdope.com/columns/rea ... and-torque

Och just det, hellcat'en i testen ovan är för övrigt lättare än Teslan...
Hur orkar du? Hur du än vrider och vänder kommer din D5 med 275 hk inte att hänga med en original T6:a vilket var ditt antagande och startade denna diskussion.

Vikten på Teslan är för övrigt 2239 kg vs Hellcat 2040 kg, det handlar alltså om 199 kg, så vad tror du själv betyder mest i prestandatesten? A M & S trodde på 4 hjulsdriftens avgörande, jag håller som glad amatör med. Du tror tydligen på vikten i detta fallet.

Alltså 99 kg mer i vikt eller fyrhjulsdriftens fördel? Vi får hoppas att dom hade lika mycket spolarvätska och att chaufförerna hade samma vikt inklusive klädseln...

Glädjer mig dock att du väljer Bsr före Kcr som du lovordade i början av diskussionen, bra för dig och bra för din bil.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Krollspell skrev:
joel80 skrev:Kolla t.ex på kurvorna i acceleration mellan en Tesla och en Hellcat.. Efter några sekunder accelererar Hellcaten mer än Teslan, men då har Teslan accelererar bra mycket snabbare än Hellcaten de första 2-3 sekunderna, så först efter 5-6sekunder har dom samma hastighet och då ligger Teslan en bra bit före. Vid ett långt race vinner till Slut Hellcaten som har fler HK, men då går det riktigt fort och de har kört en rätt lång sträcka i väldigt hög hastighet. På vanlig väg har jag hellre en bil som "vinner" den första sträckan.. ;)
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... .49-AM.png
Och? Vad är första sträckan i fallet D5 vs T6? D5 vs T5? Menar du att D5:an accelererar snabbare 0-100?

Sen borde du kanske berätta för de som läser det du skrev att Tesla är 4 hjulsdriven, Hellcat bakhjulsdriven och hade stora svårigheter att få grepp i starten. eller var det inte intressant att veta? Det var helt avgörande påstår jag och A M & S..

Då kanske vi ska berätta med att med andra däck, fortfarande bakhjulsdrift så drog Hellcat längsta strået, utan att det nu blev en lång strecka. :roll:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... er-hellcat
Men lugna dig lite.. Blev du kränkt på något vis av att nm har betydelse? Jag har aldrig sagt att D5:an accelerar snabbare, jag har inte dom siffrorna. Men det är väl allmänt känt att dieselmotorer har bättre vrid från lägre varv vilket skulle kunna vara en fördel och jämna ut vissa skillnader i hästkrafter?
Jag ville bara visa på att vridmoment kan ha stor betydelse och klart avgöra vem som "vinner" beroende på vad det tävlas om.

Ja, hellcaten vann när den satte på specialdäck som är gjorda för att klistra fast i asfalten, medans teslan fortfarande hade vanliga däck. Däremot accelererade Teslan ändå iväg fortare i starten även i det testet men i det fallen hann Hellcaten ikapp innan 1/4-mile var över.

Även andra elbilar med mindre motorer accelerar fortare upp till en viss hastighet än ICE-bilar med mer hästkrafter, just p.g.a vridet.

Här kan du se BMW i3.. Som leder i ca 6 sekunder mot en BMW M3 med över 400hk.
i3:an har endast bakhjulsdrift och ca 170hk.
http://www.youtube.com/watch?v=PO5z32L32aY
[youtube]PO5z32L32aY[/youtube]

100kg är ju sen också klart märkbart om man jämför hk/acceleration.. Tror jag läst tumregeln 10kg/hk här på forumet.. men också att det är stor variation beroende på bil och omständigheter vid acceleration.
av bankb
Har läst nyfiket i tråden då jag själv gått i trim tankar.

MEN, vad gäller egentligen för garantin när man slänger i ex ett BSR?

Ska dessutom privatleasa min bil, så vill ju inte ställa till det.

När man återställer till originalmjukvaran. Kan verkstaden på något sätt se att den varit trimmad?

Vad gäller egentligen för försäkringen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Goldenbroker
Men Skrollspell?

Läste du länken jag postade men en ganska simpel teoretiskt förklaring på varför nm spelar roll över hur snabbt en bil kan accelerera under en viss GIVEN TID eller STRÄCKA?

Tittade du på klippet Joel80 postade?
Ganska tydligt att nm spelar roll?

Än en gång säger varken jag eller Joel80 att en D5a(285hk) "kör ifrån" en T6a(320hk)
Men att den inte helt omöjligt skulle kunna göra det under just en viss GIVEN TID eller STRÄCKA.

Jag tycker det är konstigt att när det visar sig att hellcat'en väger 199kg mindre så är det helt orelevant i frågan enl. dig, men Teslan 4WD är jätte relevant att ta upp?

Skickat från min android
av macattac
bankb skrev:Har läst nyfiket i tråden då jag själv gått i trim tankar.

MEN, vad gäller egentligen för garantin när man slänger i ex ett BSR?

Ska dessutom privatleasa min bil, så vill ju inte ställa till det.

När man återställer till originalmjukvaran. Kan verkstaden på något sätt se att den varit trimmad?

Vad gäller egentligen för försäkringen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

enkelt uttryckt.... *poff* borta.
Ja de kan se det om de grottar ner sig, för det lämnar spår. Men vid en vanlig service så kommer de inte se det. Men om din nya bil helt plötsligt kommer in med sprängd växellåda (överdrivet) så kommer de garanterat grotta ner sig, för de har ingen lust att ta den kostnaden.
av Mrks
Jag kan bara uttala mig från mina erfarenheter från min V90d5.
Skulle jag få ångra mig idag skulle jag nog valt en T6 och trimmat den till 367hk.
Tystare motor, mer kusar och sen tycker jag det är imponerande med en bensinare med över 300hk som drar så lite.

Jag funderar på att köpa RICAs trim. Förut hade vi medlemmar här 10% rabatt där?

Har kört med 275hk i min gamla xc70diesel länge men den var inte i närheten av en xc70 t6.

Jag är mest bara ute efter snabba omkörningar.
av Goldenbroker
Mrks skrev:Jag kan bara uttala mig från mina erfarenheter från min V90d5.
Skulle jag få ångra mig idag skulle jag nog valt en T6 och trimmat den till 367hk.
Tystare motor, mer kusar och sen tycker jag det är imponerande med en bensinare med över 300hk som drar så lite.

Jag funderar på att köpa RICAs trim. Förut hade vi medlemmar här 10% rabatt där?

Har kört med 275hk i min gamla xc70diesel länge men den var inte i närheten av en xc70 t6.

Jag är mest bara ute efter snabba omkörningar.
Det är en ju verkligen en super trevlig motor!

Vad ligger den på i förbrukning?

Enl. Amerikansk mätningar(har inte hittat något från Sverige)
Så ligger landsväg: 0.94
Blandad: 1.21

Verkar rätt rimligt för storlek på bil och effekt?
Men vad säger dina mätningar?

Skickat från min android
av Mwi
Mrks skrev:Jag kan bara uttala mig från mina erfarenheter från min V90d5. Skulle jag få ångra mig idag skulle jag nog valt en T6 och trimmat den till 367hk.

Det trimmet kan säkert vara något man får ångra, det finns några olika "Rica".

Den här verkar syssla med boxar http://ricaab.com/index.php?route=infor ... news_id=16, "Denna nya plug-in enhet är utvecklad i samarbete med SCT Competition AB".
När Volvo plockar ut 367 Hp i S/V60 Polestar så modifierar man motorns hårdvara ganska mycket man trycker inte bara dit en box

Den andra Rica har ännu inget färdigt till S/V90 & XC90 och pratar om betydligt lägre effektuttag
http://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-575-2777

En av de två olika Rica har lite högre trovärdighet.....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]