Krollspell skrev:joel80 skrev:Kolla t.ex på kurvorna i acceleration mellan en Tesla och en Hellcat.. Efter några sekunder accelererar Hellcaten mer än Teslan, men då har Teslan accelererar bra mycket snabbare än Hellcaten de första 2-3 sekunderna, så först efter 5-6sekunder har dom samma hastighet och då ligger Teslan en bra bit före. Vid ett långt race vinner till Slut Hellcaten som har fler HK, men då går det riktigt fort och de har kört en rätt lång sträcka i väldigt hög hastighet. På vanlig väg har jag hellre en bil som "vinner" den första sträckan.. ;)
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... .49-AM.png
Och? Vad är första sträckan i fallet D5 vs T6? D5 vs T5? Menar du att D5:an accelererar snabbare 0-100?
Sen borde du kanske berätta för de som läser det du skrev att Tesla är 4 hjulsdriven, Hellcat bakhjulsdriven och hade stora svårigheter att få grepp i starten. eller var det inte intressant att veta? Det var helt avgörande påstår jag och A M & S..
Då kanske vi ska berätta med att med andra däck, fortfarande bakhjulsdrift så drog Hellcat längsta strået, utan att det nu blev en lång strecka. :roll:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... er-hellcat
Men lugna dig lite.. Blev du kränkt på något vis av att nm har betydelse? Jag har aldrig sagt att D5:an accelerar snabbare, jag har inte dom siffrorna. Men det är väl allmänt känt att dieselmotorer har bättre vrid från lägre varv vilket skulle kunna vara en fördel och jämna ut vissa skillnader i hästkrafter?
Jag ville bara visa på att vridmoment kan ha stor betydelse och klart avgöra vem som "vinner" beroende på vad det tävlas om.
Ja, hellcaten vann när den satte på specialdäck som är gjorda för att klistra fast i asfalten, medans teslan fortfarande hade vanliga däck. Däremot accelererade Teslan ändå iväg fortare i starten även i det testet men i det fallen hann Hellcaten ikapp innan 1/4-mile var över.
Även andra elbilar med mindre motorer accelerar fortare upp till en viss hastighet än ICE-bilar med mer hästkrafter, just p.g.a vridet.
Här kan du se BMW i3.. Som leder i ca 6 sekunder mot en BMW M3 med över 400hk.
i3:an har endast bakhjulsdrift och ca 170hk.
http://www.youtube.com/watch?v=PO5z32L32aY
[youtube]PO5z32L32aY[/youtube]
100kg är ju sen också klart märkbart om man jämför hk/acceleration.. Tror jag läst tumregeln 10kg/hk här på forumet.. men också att det är stor variation beroende på bil och omständigheter vid acceleration.