Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av psi
#1142100
Hej!

Beställt ny bil innan jul, en XC60 D4 summum med klimat-, teknik- och lastpaket plus lite annat så jag klara firmans 8,5 pbb. Dock så har cheferna bestämt att 120 gram CO2 är en gräns så fick beställa manuell låda. Var först inne på en V90 men dels så får man inte in så mycket kul mer än D4 och automat dels är den lång, så blir svårparkerad på gatan kanske.

Har dock börjat få lite ångest då jag idag kör en V60 D4 med 8 stegs automaten och blivit bekväm. Uppväxt med manuell låda dock men ändå. Någon som har manuell låda i sin nya XC60 och kan delge erfarenheter?
#1142114
Jag har inte manuell på min egen D4 awd men kollegan har det på hans tjänstepulka och den har jag kört en hel del. Den går tystare och drar mindre och du slipper ryck och knycken i automaten, Det är bekvämt med automat men nästa blir manuell igen för min del. Du får en helt annan känsla när du kör, tycker jag.
#1142122
Skulle aldrig köpa en ny bil med manuell.
Vad Derank har kört för automat som det "rycker och knycker" i vet jag inte, men i Volvos så växlar det fin fint


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1142139
Delade meningar, försvarar mitt val med att jag alltid velat ha nuvarande xc60 och att man får väldigt bra valuta för 8,5 ppb. Enligt säljaren kommer motsvarande utrustad nästa gen xc60 kosta över 500 kkr, men han gissar väl.
#1142141
Det beror väl lite på var du kör någonstans. I stadstrafik är det ju bekvämt med automat, men kör du bara långa sträckor på landsväg i Norrland funkar väl manuell lika bra.

Jag tycker biltypen SUV passar riktigt bra med automat.

Går det inte att få VEA automat med endast FWD inom gränsen om det är stadstrafik du ska ha den i?

Själv tycker jag min geartronic med D5 växlar riktigt fint 99% av körningen, nu har jag kört drygt 12000 mil med den.
#1142144
Kör cirka 2000 mil om året i tjänst, till stor del motorväg/landsväg och cirka 1500 mil privat vilket är mer stadstrafik och så. Tyvärr är automaten 127 gram CO2 och undantag får man inte om tjänsten inte kräver tex 4x4.
#1142200
Jag har köpt en V60 CC AWD -17 med automat och jag ångrar mig inte en sekund. Hur smidigt och skönt som helst.
Sitter i bilköer ibland och det är en befrielse för vänsterben och fot att slippa kopplingen. Sen att det finns adaptiv farthållare (kö assistent), start och stopp gör kö körning till en helt annan nivå än när jag hade manuell växellåda. Att den skulle dra mer för att det är automat beror helt och hållet på hur man kör. Det man läser här från många håll är ju att det inte skiljer sig så mycket från gamla motorn och nya motorn, automat eller manuell och 2 hjuls- eller 4 hjulsdrivning. Allt beror på körsättet och miljön.
#1142201
Jo, har vea automat med driver support idag så vet fördelarna. Betalar dock inte själv mer än fmv och har bilen i tre år.
#1142215
Kör själv D4 AWD Polestar -14 med manuell låda, ca 2500 mil, mest landsväg och det absolut inga problem. Lådan går lätt och motorn stark på låga varv så man behöver inte växla ned i tid och otid. Har en BMW 118d med manuell låda, den är mycket kinkigare ..
#1142222
Kör också manuell sen några månader tillbaka, gick från en V70 2.5ft polestar aut.

Visst saknar man det, men det går över förväntan, stark på låga varv så det är inte så mycket växlande.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]