Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Sweeman

Är huvudet dumt, får kroppen lida.

Men du bjuder ju på dig själv. Är nog inte många som skulle våga skriva, att dom varit lika osmarta som dig. :wink:

Samtidigt har du ju fått en dyrköpt läxa, eller? :roll:

:lol:
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo...och vette fan hur i helvete jag ska ta mig till nu.. vart ingen motor for 500 kr..som min bruds farsa sa.. brudens farbror äger ju skroten men men...
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:Sweeman

Är huvudet dumt, får kroppen lida.

Men du bjuder ju på dig själv. Är nog inte många som skulle våga skriva, att dom varit lika osmarta som dig. :wink:

Samtidigt har du ju fått en dyrköpt läxa, eller? :roll:

:lol:
Jag gillar grabben :wink: . Han är ärlig och inga krussiduller. Tänk vad det skulle underlätta för alla mekaniker ute i landet om folk vore ärliga och berätta vad de gjort med bilen. :-(O) Skulle bli billigare och enklare för alla partner.
Användarvisningsbild
av Pliind
hehe :P nej men var nere på skroten idag och fick köpa en motor för 500kr så det löser sig :) min fråga nu.. om jag plockar en b23 från en 740 (vill ha pga mer hk) blir det ett helvete med passform? alltså med min nuvarnade växellåda? nå mer som kan jävlas? eller skia jag satsa på en b23 från en 240? är det ett helvete om man plockar en med direktinsprut? är inte världens bästa meckare men jag lär mig fort.. och har kompisar som hjälper till så vill inte påbörja världens projekt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Sweeman skrev:hehe :P nej men var nere på skroten idag och fick köpa en motor för 500kr så det löser sig :) min fråga nu.. om jag plockar en b23 från en 740 (vill ha pga mer hk) blir det ett helvete med passform? alltså med min nuvarnade växellåda? nå mer som kan jävlas? eller skia jag satsa på en b23 från en 240? är det ett helvete om man plockar en med direktinsprut? är inte världens bästa meckare men jag lär mig fort.. och har kompisar som hjälper till så vill inte påbörja världens projekt.
Enklast måste vara att ta från samma bil modell då passar alla fästen rakt av.
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo men nu är det som så att det finns 2 st 75or på skroten.. båda två är skit mossiga så vette fan om de motorerna är bra.. b21an är ju känd för att sluka soppa som fan så vill uppgradera mig till en något nyare motor...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Plocka en motor från 240, på 740 sitter fördelaren bak på toppen och denna får inte plats i 240in. De allra första 740 hade förvisso blockmonterad fördelare, men risken att du hittar en sådan är relativt liten.
Och för att du inte ska få beskymmer med bilprovningen och slippa registrera om bilen med ny motor bör du nöja dig med en äldre motor typ den du redan har. En servad B21A skall dricka max litern, dricker inte mer än nån annan om allt är i gott skick. Min -79a med B21A + M46 låg på 0,86l/mil blandad körning, 35 000mil och 95 oktan.
Användarvisningsbild
av Pliind
ok.. så min nuvarande är en b21.. hur hittar jag b21a då?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Sweeman skrev:ok.. så min nuvarande är en b21.. hur hittar jag b21a då?
Du nämde ju själv B21 i ett tidigare inlägg, så därför tolkar jag det om du hade just B21A. Om det istället är så att du har en B20 så blir det mer jobb, då måste du nämligen byta växellådan också om du vill uppdatera dig till B21/23/230.
Om det är en B21A letar efter så är det 75-80årsmodell du ska leta efter, då dessa har ett annat avgaskrav än de nyare. Om du istället ska ha en B20 så är du begränsad til 75-76 för att ha rätt avgaskrav.

Du gör ju bäst i att kolla upp vad det är för motor du har monterat idag för att underlätta för oss att hjälpa till. Enkel löst genom att lyfta på huven och kolla vart förgasaren sitter, höger sida=B20 & vänster sida=B21.
Användarvisningsbild
av Pliind
ok.. öppnar huven och till höger har jag min fogge.. men det är ju en b21? bilen är ju en 75a.. men om det nu är en b21a som jag förmodar så passar väll b23 in med min nuvarnade växellåda och allt utan någon ombyggnad? eller? ska väll leta bland 240's på skroten och se om jag hittar nått gott... så om jag tar en b23a måste jag regga om skiten? hur mycket kostar det?
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]