Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phantomblot
Btorvestad skrev:Man skal derfor ikke se bor fra at 285hk med 600nm (600nm @2500rpm=213hk) i bunn drar fra 320hk med 400nm (400nm @2500rpm=141hk). At det er usannsynlig å hente ut 285hk og 600nm fra D5 er en annen sak.
BSR tar 270hk/530nm ut av en D4, så det er vel ikke usannsynlig med 285hk på en D5? (http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3165)
Användarvisningsbild
av Krollspell
Goldenbroker skrev:
Krollspell skrev:
Goldenbroker skrev:Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)

3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-

Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.

Jag valde d5 och tänker chippar med kcr för 4000:- Kommer då få ca 285hk och 550-600nm och kommer garanterat dra jämt om inte t.o.m hänga av en T6a

Det ni ;)

Skickat från min android
Skulle nog hellre välja Bsr som känns mer "seriösa". Bra support och garanti.

Kan du förklara för mig hur du med 285 hk skulle kunna "hänga av" en bil med 320 hk?? Vridmomentet som jag antar att du syftar på är i detta fallet är inte relevant i en ren accelerationstest, då räknas antalet hk på drivaxeln.
Slutsatsen av ditt påstående är korrekt i teori och även i praktiken under vissa givna förutsättningar.

Men för att komma fram till den teoretiska enkla slutsatsen så har man inte vägt in någon effektkurva och inte heller vilket "område/förhållande" motorerna kommer jämföras under.

Förenklat svart är att det hänger mer på hur hk och nm kurvor ser ut än på den högsta peak'en på någon av kurvorna.

Det kommer således att spela roll vilken omfattning vi pratar om här.
× 0-100km/h?
x 100-200km/h?
x En kurvig vägsträcka som skall forceras?

Så nm kan absolut vara en avgörande faktor.

Men från 0- maxhastighet så kommer den med mest hk att komma längst under en given tid.

Om du fortfarade inte tror mig så tycker jag du kan begrunda accelerationen hos lite mer potenta elbilar som t.ex. Tesla.
Ganska gynnsamt att ha full effekt oavsett varvtal.

Förklara gärna vad som gör BSR mer "seriöst" än KCR.
jag har försökt bena ut skillnaden i box optimering vs programvaruoptimering i många år. Men slutsatsen har alltid blivit att det är "2 olika läger" man är för eller emot helt enkelt.

Skickat från min android
Absolut finns det vissa förhällanden där NM gör skillnad, men grunden är att fler hk, bättre prestanda. Annars skulle ju en traktor vara en raket.. :???:

En effektbox typ KCR box kopplas mellan bilen och bränsletrycksgivaren och ändrar signalen och då svarar motorstyrdonet med att höja bränsletrycket. Chiptrim (ex. BSR) programmerar om motorns programvara, skyddar t ex vx lådan från att få för "mycket" Nm, t ex på första växlarna vid kraftigare gaspådrag. Det skyddet får man t ex inte med en effektbox. Finns fler skillnader och en hel del att läsa om detta på nätet,
t ex här: http://www.asmotorteknik.se/vanliga-fragor/

Biltillverkarna bygger oftast alla motorer i samma storlek för att få ner kostnaderna på massproduktionen, var och en motor stryps och justeras via din mjukvara, så via en motoroptimering låser man i princip upp bilens potential för att uppnå en högre effektkurva. Detta går inte att göra med en Effektbox. Alla mjukvaror är utvecklade i bromsbänk (rullande landsväg ) och välbeprövade efter många års forskning. Ingenting kan ta skada på din bil då optimeringen är exakt anpassad för din bil och dina köregenskaper. Trimboxen kopplas in före ditt styrsystem och ”lurar” motorn med förhöjt bränsle och laddtryck. Om du har partikelfilter så kommer inte regenereringen att fungera som det ska med trimbox, då partikelfiltret kan ta skada och stora utgifter uppstår.. Likaså känner inte din färddator av den exakta bränsleförbrukningen med en trimbox, och du kan få fel information om din förbrukning.
av Lövet
Goldenbroker: Läs nu krollspels utmärkt inlägg ovan noga innan du slänger in en dieselbox i din nya bil. Det är verkligen INTE samma sak som en omprogrammering av bilens egen motorstyrning.
av falkn
Förvisso sant att en mjukvaruoptimerad D5 lär ha högre vridmoment på lägre varvtal än T6:an, men om man nu ska "dra" mot varandra så lär man ju inte ligga och segdra med T6:an, speciellt inte när man har en automatisk 8-växlad låda. Kick-down kommer ju ge det varvtal som behövs för maximal effekt. Lägg därtill att även T6:an kan mjukvaruoptimeras. Rica plockar ut 367 hk.
av Goldenbroker
falkn skrev:Förvisso sant att en mjukvaruoptimerad D5 lär ha högre vridmoment på lägre varvtal än T6:an, men om man nu ska "dra" mot varandra så lär man ju inte ligga och segdra med T6:an, speciellt inte när man har en automatisk 8-växlad låda. Kick-down kommer ju ge det varvtal som behövs för maximal effekt. Lägg därtill att även T6:an kan mjukvaruoptimeras. Rica plockar ut 367 hk.
Haha, orka med detta...

Vi bestämmer att ingen vet och att alla har sin uppfattning.

Jag ställer upp på test vilken dag som helst, så får vi se helt enkelt ;)

För övrigt så handlade detta från början om att jag valde D5 framför T6 för att den blir ca 50.000 billigare för mig på 3år.

För att få ganska lik prestanda som T6 kan man då mjukvaru trimma D5an för ca 8k. Och fortfarande ha 40k över till annat :)

Dessutom får jag en karaktäristisk på D5an som jag uppfattat som trevligare.

Så att T6 också går att optimera blir högst irrelevant ;)

Skickat från min android
av Lövet
Helt väntat. Effekt är effekt. En hästkraft vet inte om den är tillverkad av diesel eller bensin...
av falkn
Goldenbroker skrev:
falkn skrev:Förvisso sant att en mjukvaruoptimerad D5 lär ha högre vridmoment på lägre varvtal än T6:an, men om man nu ska "dra" mot varandra så lär man ju inte ligga och segdra med T6:an, speciellt inte när man har en automatisk 8-växlad låda. Kick-down kommer ju ge det varvtal som behövs för maximal effekt. Lägg därtill att även T6:an kan mjukvaruoptimeras. Rica plockar ut 367 hk.
Haha, orka med detta...

Vi bestämmer att ingen vet och att alla har sin uppfattning.

Jag ställer upp på test vilken dag som helst, så får vi se helt enkelt ;)

Skickat från min android
Detta är ingenting att "ha uppfattning" om. Solklart att en bil med 35 hk mer kommer gå fortare. Du ser ju även videon ovan..
av Aman
Jämt skägg upp till 40-50 km/h, där de flest rödljus race avgörs.
0-100 1,7s snabbare till T6ans fördel.
Snarare T6an som är trög, med övertag på 85hk mot D5.

Saknas tider där man i praktiken hamnar 80-120, 70-110, 50-80. Där man praktiskt kör.
Man kan troligen anta att skillnad i dessa intervall mellan D5-T6 är väldigt liten .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]