Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
T5 och akustikrutor, tona de i efterhand istället. Lite krångligare att göra tvärtom. Men då får du kakan och kan äta upp den.
av Pvpjtgb
Jag hade en del kval kring ändringar och de funderingar och tankegångar kring motorval, som oxå stod mellan D4 och T5, och några av dessa var:
Förbrukning
Antal körda mil per år
Körbarheten, exempelvis acceleration ut från Stop, omkörning på landsväg och 2-1 väg.
Ljudet
Valet blev att ändra från D4 till T5, och fick till följd att leveranstiden ökades med 4 veckor. Jag tror inte att tillägg av smartphone och uppvärmd spolning, som oxå lades till, gör en sådan drastisk förändring av lev tid.

Jag tvekade och till slut undvek laminerade rutor då 2017 modeller inte får bakrutan laminerade, detta verkar åtgärdat på 2018 modeller.

Toning går, som många skriver att lösa i efterhand.

Lycka till med ditt val.
av Lövet
T5 och Akustikrutor
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hade nog valt samma, men sedan irriterat mej hela ägandet över slingorna i bakrutan vilka blir mycket synliga med film. Liten sak kanske, men jag tycker det är extremt irriterande.
Användarvisningsbild
av Robbi
Tack för svar! Jag undrar lite över akustikrutor, är det samma som laminerade rutor? Sen är det där med diesel eller bensin. Visst måste man tänka ekonomiskt också, det blir ju många mil och många kronor man tjänar in med diesel men å andra sidan är nog T5 en roligare motor. Vad drar T5? Hur mycket skillnad är det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av filippb
Min T5 snittar 0,85-0,9 och då kör jag hälften tät stadstrafik och hälften motorväg. Kör man landsväg i 90 så drar den ca 0,6. Kör man motorväg i 120 så drar den ca 0,8.
Användarvisningsbild
av Robbi
filippb skrev:Min T5 snittar 0,85-0,9 och då kör jag hälften tät stadstrafik och hälften motorväg. Kör man landsväg i 90 så drar den ca 0,6. Kör man motorväg i 120 så drar den ca 0,8.
Tack för bra siffror. Det gör ca 0,2 mellan D4 och T5. Det blir en hel del på drivgas med tanke på att bensin dessutom är dyrare.
av Pvpjtgb
Robbi skrev:Tack för svar! Jag undrar lite över akustikrutor, är det samma som laminerade rutor? Sen är det där med diesel eller bensin. Visst måste man tänka ekonomiskt också, det blir ju många mil och många kronor man tjänar in med diesel men å andra sidan är nog T5 en roligare motor. Vad drar T5? Hur mycket skillnad är det?
Ja laminatrutor är det som Volvo kallar akustikrutor.

Sedan är det bara att hitta den formeln som väger kostnad för ökade drivmedel versus känslan med bensinmotor.....säg till om du lyckas hitta den :) .
Användarvisningsbild
av Robbi
Pvpjtgb skrev:
Robbi skrev:Tack för svar! Jag undrar lite över akustikrutor, är det samma som laminerade rutor? Sen är det där med diesel eller bensin. Visst måste man tänka ekonomiskt också, det blir ju många mil och många kronor man tjänar in med diesel men å andra sidan är nog T5 en roligare motor. Vad drar T5? Hur mycket skillnad är det?
Ja laminatrutor är det som Volvo kallar akustikrutor.

Sedan är det bara att hitta den formeln som väger kostnad för ökade drivmedel versus känslan med bensinmotor.....säg till om du lyckas hitta den :) .
...och troligtvis förlängs leveranstid. Min beställning nu är D4 awd och tonade vanliga rutor.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Akustikrutor höjer säkerheten och försvårar inbrott i bilen.
Numera är även bakrutan laminerad. En så dyr vagn bör ha laminerade rutor tycker jag.

Henry

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]