Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev påbackad igår av någon lymmel som smet. Kontaktade skadeverkstaden på Upplands Motor. Skadebesiktaren hävdade att Volvo inte tillåter att man reparerar skadan utan att man måste byta ut hela kofångaren. Förvisso en självrisk på drygt 2,000kr via TFF.

Det är ju skavt i plasten men det borde väl gå att slipa ner och sedan lacka om kofångaren istället för att byta ut HELA?

Bild
Nej, det spelar ingen roll men om det varit jag som var vållande till detta så är självrisken via vagnskadegarantin nästan 7,000kr. Då är det en ganska stor skillnad.
Slasse skrev: Det är ju skavt i plasten men det borde väl gå att slipa ner och sedan lacka om kofångaren istället för att byta ut HELA?
Visst går det att reparera, svetsa, slipa och lackera skadad plast, men i de flesta fall blir det dyrare än att klappa dit en ny plastdel.
jag har gjort "plast" lagningar på Volvo Försäkringen på auk verkstad, så att volvo inte tillåter detta låter mkt konstigt.
din skada tror jag dom kan laga på plats utan att demontera.
när jag pratade med verkstadskillarna så var det mkt billigare men tyvärr så var det skrapat på skärmen oxå så dom var tvungen att plocka lös allt för att lacka.
annars trodde han att det skulle billigare att inte ta det på försäkringen (2500kr).
kolla med volvo själv
Senast redigerad av 1 falcon, redigerad totalt 0 gånger.
StefanN skrev:En sån stötfångare lackas inte på plats, den demonteras först så då kan man lika gärna sätta dit en ny direkt.
Håller med, men TS fråga var lite luddigt formulerad. Han dolde en kritik av Volvias sätt att hantera ersättningsfrågor i sin fråga.
Att självrisken är hög på en bil som har vagnskadegaranti är ingen nyhet, frågan är om man kan minska den med en extra försäkring av typen OKQ8 Backup?
Okej, ska förtydliga mig själv. Eftersom det fanns ett vittne till att skada inte fanns där när jag parkerade bilen så går Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter skadan, då med en självrisk på drygt 2,000kr. Skulle jag däremot inte haft något vittne till att jag inte själv åsamkat skadan så hade jag fått tagit det på Volvias maskinskadeförsäkring med en självrisk på 6,800kr.

Anledningen till min fråga är ju att skadebesiktaren sa att Volvo inte godkänner att man lagar och lackerar en såpass stor skada som detta är för att "mjukheten i plasten" ändras och det godkänner inte Volvo. Eftersom Upplands Motor i det här fallet tjänar stora pengar på att göra jobbet (och så stort som möjligt) så ville jag bara försäkra mig om att de inte gör ett större jobb i onödan än vad som egentligen behövs.
Det var ett bra förtydligande! Det finns en poäng i att plastens mjukhet/hårdhet ändras om man spacklar och sen lackar. Jag gissar att detta har med Volvos lackgaranti att göra, de kan bara garantera lagningar av mindre ytor och annars byts hela detaljen ut. Skulle tro att de har olika regler för skador på plast respektive plåtytor.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]