NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta är ingen reklam utan enbart ett tips, jag köper min olja från oljemagasinet.se. Prisvärt, svensk och snabb leverans.

Kör förvisso en v70 och en diesel. Fyller ingen olja mellan service , kollar dock regelbundet. På 2k mil ligger den fortfarande över 50% av stickan. Kör 9 av 10 resor 3.5 mil i stöten med ca 3km stadstrafik.
Kimmen90 skrev:Detta är ingen reklam utan enbart ett tips, jag köper min olja från oljemagasinet.se. Prisvärt, svensk och snabb leverans.

Kör förvisso en v70 och en diesel. Fyller ingen olja mellan service , kollar dock regelbundet. På 2k mil ligger den fortfarande över 50% av stickan. Kör 9 av 10 resor 3.5 mil i stöten med ca 3km stadstrafik.
Vad är mest värt för pengarna eller hur man säger?
Köpa någon 1-litersflaska (129kr edge/119kr edge professional) eller kanske en 4 liters (476kr)? eller ett fat 20l (2149kr)? Dessa priser från oljemagasinet.se och exklusive frakt (59kr)
Hur länge håller oljan sig om jag öppnat förpackningen?
det är inte så den läcker något? nu har jag dålig koll på 1.8f motorn men 2,4 /t5 lider av strulande oljeåtervinning filterboxen samt vevhusslang var så på min då ångade oljan ut inga mängder så det droppade under bilen men men oljan försvann annars så låter det ju som dom missat fylla olja vid service
Jag har aldrig hört talas om att motorolja åldras bara av att lagras. Om man skruvar igen behållaren så att det inte kommer in damm eller andra partiklar, så tror jag inte det finns nån gräns för lagringen, inte nån gräns som en normal konsument behöver fundera över i ala fall.
mange38 skrev:det är inte så den läcker något? nu har jag dålig koll på 1.8f motorn men 2,4 /t5 lider av strulande oljeåtervinning filterboxen samt vevhusslang var så på min då ångade oljan ut inga mängder så det droppade under bilen men men oljan försvann annars så låter det ju som dom missat fylla olja vid service
jag har 1.8 motorn alltså bensin.. inte 1.8f alltså flexifuel.
jag tror att det varit hög konsumption eftersom jag gör många kallstarter o kör korta sträckor.
enligt instruktionsboken kan det bli hög oljeförbrukning då..

det får bli ett par 1 liters flaskor då så man har i lager :)

men det här med vevhuset låter intressant..
jag har nämligen problem med att bilen hackar vid motorbroms eller att tomgången är lite orolig framförallt om man läger ur växeln och bromsar.
jag har en annan tråd om detta fel.. men jag blir inte klok på det.. antar att man får leva med det :)
rid54 skrev:Jag har aldrig hört talas om att motorolja åldras bara av att lagras. Om man skruvar igen behållaren så att det inte kommer in damm eller andra partiklar, så tror jag inte det finns nån gräns för lagringen, inte nån gräns som en normal konsument behöver fundera över i ala fall.
jag tänker att en öppnad flaska kanske suger åt sig fukt.. men står den inomhus så bör det ju vara okej tänker jag..
Orfeous skrev:
mange38 skrev:det är inte så den läcker något? nu har jag dålig koll på 1.8f motorn men 2,4 /t5 lider av strulande oljeåtervinning filterboxen samt vevhusslang var så på min då ångade oljan ut inga mängder så det droppade under bilen men men oljan försvann annars så låter det ju som dom missat fylla olja vid service
jag har 1.8 motorn alltså bensin.. inte 1.8f alltså flexifuel.
jag tror att det varit hög konsumption eftersom jag gör många kallstarter o kör korta sträckor.
enligt instruktionsboken kan det bli hög oljeförbrukning då..

det får bli ett par 1 liters flaskor då så man har i lager :)

men det här med vevhuset låter intressant..
jag har nämligen problem med att bilen hackar vid motorbroms eller att tomgången är lite orolig framförallt om man läger ur växeln och bromsar.
jag har en annan tråd om detta fel.. men jag blir inte klok på det.. antar att man får leva med det :)

okej bytt stift nyligen? hade orolig gång på min kändes svag ,mm köpte volvo orginalstift och tur var väl det satt helt fel stift i min och vips var tendenserna borta när jag bytte stiften .bara en tanke utan ha läst den tråden

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]