Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej
Har en Volvo V70 2005 där jag har fått ett missljud från kylarfläkten, inte alltid men ju varmare bilen blir desto värre låter det. Den behöver inte alltid stängas av för att ljudet ska uppstå.
Om jag kör en längre sträcka , mer än 5-6 mil vill den koka. Vad kan vara fel. Har bytt värmepaketet och efter det är problemet större.
Kylarfläkt, reglerdon..... hjälp önskas
mvh Lena
Hmmm.
Värmelelementet bytt?
Hade du ingen/dålig värme innan, i kombination med överhettning?

Ingen eller dålig värme nu också, eller hur?

Kokar den fast du kör framåt i någorlunda fart? (Typ 40km/h och över, så här års.)

Eller bara om du står stilla länge i bilkö?

Har du sett att kylarfläkten verkligen går, när det låter?
Så här års, går dom inte ofta.
ECC jobbar inget eller mycket lite, och kall utetemp, gör att även en normal trafikljusväntan inte kräver kylfläkt.

Kokar den, trots att du åker, så gissar jag först på vattenpumpen. Skovelhjulet har isf släppt, och ger dålig eller ingen cirkulation.
Det ger också dålig/ingen värme. (Därför första frågan).
Att det blev sämre efter elementbytet, är också en ledtråd, för att det finns säkert en luftficka i kylsystemet någonstans, som inte försvinner pga extremt dålig vattencirkulation.
Detta kan ge missljud också, och frågan är om det inte är det du hör..
Kylfläkten skall inte gå, förränn motorn är strax över normal temp.

Som andra gissning, kan det vara dålig övertryckventi i expkärlslocket, eller spräckt expansionskärl.
Då blir det inget övertryck, och bilen kokar vid strax över normaltemperatur. (95-105 grader ungefär)
Inget konstigt. Med övertryck kokar den långt över 100 grader.

Sist, men inte minst.
Dålig topplockspackning. Det kan ge kokningssymptom på kall motor, när(om) kompression trycks ut i kylsystemet.
Annat symptom är också vatten i oljan (oljan blir grå) eller olja i vattnet. (Grå gegga i exp-kärlet)
Försök att stänga av motorn, INNAN den överhettar, eftersom överhettning, är vanligaste anledningen till rasad topplockspackning.
Det är en dyr verkstadsnota man vill undvika.
Innan vi bytte värmepaketet var värmen dålig nu är den kanon. Tempen går normalt inte upp över halva. Missljudet låter som " flygplansmotor men inte mer än Max 2-3 minuter, allt hänger på hur mycket man kört. Just nu nollgradigt har kört 5 km inget ljud alls. Den har aldrig kokat innan vi hade in den är orolig att något hänt:(den kokar bara när vi kört länge alltså inte när den är kall
Ok, värme finns, och talar emot vattenpumpen, men förtydligande krävs ändå.
Det finns ändå massor av möjliga anledningar till era symptom.

Viktig info för oss:
Kokar den även under färd framåt, eller bara om/när efter att den stått stilla med motor igång, tex längre bilkö?
Vad visar instrumentet för temp, när den kokar? Står den högt, eller normalt?
Är även själva kylaren het när den kokar, eller bara motorn?
Har ni sett med egna ögon att kylfläkten går, när den kokar, eller bara hört ljudet ni beskriver?

Under färd framåt, utan längre stopp, går inte kylfläkten alls, ens under varma sommardagar.
Vid färd över 40 -50 kmh, är fartvinden starkare än fläkten, och den gör ingen nytta.
Den startar bara när tempen börjar bli hög.

Dvs:
Fel på kylfläkten kan uteslutas, om den kokar utan stillastående tomgångskörning, oavsett körtid.
Suck!
Bilen var in på Volvo på felsökning och den gick upp för högt på tomgång (106-108 grader, motortemp). Vi fick rådet att ta den till verkstaden som bytt vår termostat. Där satte de in en ny dvs, Mekonomens calorstat. Ny mätning och tempen hade sjunkit något.
Vid +3 grader körde vi ca7 mil i 90 km timmen- inga problem, så kom vi till en lång backe och tempmätare klev upp men seglade ner till normalläge när backen planade ut. Ökade hastigheten till 120 och tempen steg inom 1 mil, på med all värme och då sjunker den , går den inte ner själv.
Hos verkstaden bytte de värmepaket, termostat och spolade ur kylaren vid första besöket. Behöver inte fylla på kylarvätska , inga problem att köra i stan. Kylfläkten låter mycket när bilen/ motorn blir riktigt varm. Jag blir skogstokig.... vad ska man göra????
Låter ju som cirkulationsproblem i första hand. Har du låtit kontrollera kylvätskepumpen och att vätskan cirkulerar som den skall via kylaren när bilen blir varm?
Jag tänkte inte att du skulle göra det själv utan be verkstaden titta på det om de inte redan gjort det.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]