Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst någonstans att man kan byta ut den där mottagardosan i skuffen mot en eftermarknadsgrej, som man monterar ett eget simkort i, och man sedan kan sms:a till det numret, så ger den signal till värmaren att gå en timme.

Kan detta stämma, och i så fall vart hittar man det? ?:-/

Originalsystemet går att köra men de kostar 300kr + moms i startavgift + 300kr i månaden + 30 kronor per gång man vill starta värmaren.
Det känns helt vrickat mycket pengar för att kunna få ha en bil varm några gånger på en vinter....
Vad är det för mottagardosa i skuffen du närmare bestämt talar om? Har du redan någon form av fjärrstart? I så fall vilken?

Och vad är det för originalsystem du pratar om? Volvo sålde en gång i tiden en fjärrstart som använde Minicall-nätet men den drogs tillbaka rätt tidigt och ersattes av en fjärrstart via radiosignal med en räckvidd på i bästa fall 1000 m men vanligen väsentligt mindre.

Jag har den här i min 02:a och den funkar sannolikt även i din 05:a:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... elektronik

Driftskostnaden är 0 kr. :-)
såhär ser dosan ut
Bild

Å de är ju minicall som du nämner. och dom sa att det går att köra via dem, men som sagt svindyrt.

Å när jag är 1000m från bilen är de för sent. är ute på vägarna så måste kunna dra igång den ca en timme innan jag kommer fram. så är då ca 10 mil bort...
OK. Jag hade ursprungligen en sådan Minicall-dosa i min 02:a men bytte till den jag länkade till av precis det skäl du anger: Dryga driftskostnader.

Fast de driftskostnader du nu anger låter helt orimliga. Är du säker på att du inte missuppfattat något här? När jag bytte fjärrstart 2008 betalade jag ingen abonnemangsavgift för Minicall utan var bara registrerad som användare. Varje start kostade sedan 12:50. Man kunde även teckna abonnemang och fick då ner samtalsavgiften. Men jag tror inte det gick att teckna korttidsabonnemang (t.ex. bara för vintermånaderna) så det lönade sig heller inte att ha något sådant.

Gissningsvis har du redan en AEM i bilen för inkoppling av Minicall-dosan. Då tycker jag den lösning jag länkar till är högst rekommendabel. Rimlig inköpskostnad och inga driftskostnader, i alla fall om man använder uppringd direktstart vilket jag normalt gör. Annars får man stå ut med SMS-kostnaden. Förhoppningsvis finns den fjärrstarten fortfarande att tillgå via de uppgifter du hittar i tråden jag länkade till. Det enda som behöver göras utöver det hårdvarumässiga bytet är att åka till Volvo och få den mjukvara som kallas "Fjärrstart timer 2" laddad. Det är samma mjukvara som för Volvos egen räckviddsbegränsade fjärrstart. Den gamla Minicall-dosan använder en annan mjukvara kallad "Fjärrstart timer 1".
ok. ska kolla närmare på det :)

En liten fundering bara. de är ju 2 kablar till dosan (eller om de va 3).
Går det inte att tex kortsluta kablarna fram och tillbaka så startar värmaren å går ett tag?
Tänker att de är väll det som händer rent praktiskt sett när man ringer, så sluts kretsen (momentant) och så händer de grejer?

Om vi leker med tanken att det skulle vara så. Då har jag en lösning här hemma på hyllan med en gammal telefon, som är gjord för just detta till en annan bil. Enda kruxet är att det skall dras 12v till den och rätt spänning (ca3v nu) skall gå genom bilens kablar som nuvarande dosa sitter i. enkelt förklarat...
Frrla skrev:ok. ska kolla närmare på det :)

En liten fundering bara. de är ju 2 kablar till dosan (eller om de va 3).
Går det inte att tex kortsluta kablarna fram och tillbaka så startar värmaren å går ett tag?
Tänker att de är väll det som händer rent praktiskt sett när man ringer, så sluts kretsen (momentant) och så händer de grejer?

Om vi leker med tanken att det skulle vara så. Då har jag en lösning här hemma på hyllan med en gammal telefon, som är gjord för just detta till en annan bil. Enda kruxet är att det skall dras 12v till den och rätt spänning (ca3v nu) skall gå genom bilens kablar som nuvarande dosa sitter i. enkelt förklarat...
Nej så enkelt är det inte. Det bör vara tre kablar till dosan: plus, minus, och utgående signal till AEM, den signal som startar och stoppar värmaren. Signalen från Minicall-dosan är småkomplicerad (en slags digital signal). Den fjärrstart som Volvo numera säljer har en enklare signal. Om signalkabeln ger jordförbindelse startar värmaren. Om kabeln inte längre jordar stannar den. Eftersom de två olika typerna av fjärrstart levererar olika signaler behövs olika mjukvara till dem. "Fjärrstart timer 1" till Minicallen och "Fjärrstart timer 2" till dess efterträdare.

Men visst. Man kan ganska enkelt bygga en egen fjärrstart som fungerar tillsammans med "Fjärrstart timer 2". Det som behövs är ett GSM-styrt relä som jordar signalen till stift B3 på AEMn när värmaren skall starta och bryter jordförbindelsen när den skall stanna.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]