NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering:
Köpte 1 liter olja idag och hällde i motorn.
Sopade av bilen o skottade lite snö osv.. sen gick jag in i till mig och var där kanske någon timme.
Gick ut, öppna huven och kollade stickan. Snustorr.

Valde sedan att fara en sväng med bilen.. åkte på en mack där det var så plant som möjligt. Bilen rullade inte iaf.
Stängde av motorn och satt där i min godan ro och kollade lite facebook på telefonen och lite sånt där..
Sparkade av snö och is från stänkskydden, gick och hämtade en pappersbit.. sen öppnade jag huven och torkade av stickan.. tryckte ner den igen
och drog upp.. snustorr.

Så jag vet inte.. känner mig besegrad.. jag ger upp.. vit flagg :)

Nu klarar jag mig iaf till oljebytet.
Ehm... Nu kan jag inte din modell i detalj alls. Oljenivå/åtgång/byte etc är emelertid väldigt likartat mellan olika tillverkare, så därav att jag dristar mig till att ge råd. Det som nu kommer fram i posterna, får mig att ställa en möjligen lite näsvis fråga: finns det någon annan mätsticka som du kan förväxla med oljestickan till motorn? Om det är 100% säkert att det är oljestickan du tittar på, så gör som ovan sagts, fyll en liter åt gången och kolla stickan. På många motorer är det ungefär en liter mellan "min" och "max" -markeringarna på stickan, så det borde inte gå att överfylla farligt. Syns inte nivån trots att man gör som du gjort, är det farligt lite olja i motorn.
Fyllt på ännu en liter!
Forfarande ingen skillnad på stickan.
Så till veckan ska jag shoppa en stor dunk och se om det går att få upp nivån.
Blir det ingen skillnad på 4l så undrar jag vart oljan tar vägen :)

Önskar att jag hade elektronisk oljenivåvarning och/eller att kunna se nivån i displayen så som i moderna bilar. Iaf i föräldrarnas MY17 V60 är det så.

Bifogar bilder från min instruktionsbok. Jag tittar på rätt oljesticka. Finns ingen annan.
Bilagor
olja2.png
olja2.png (117.56 KiB) Visad 566 gånger
olja.png
olja.png (316.25 KiB) Visad 570 gånger
Uppdatering: Köpte 4l olja idag och hällde på! Fick i 2 liter olja ur den dunken. Så nu äntligen visar oljestickan att det är olja :)
Dock blev det lite för mycket.. ungefär någon centimeter ovanför maxstrecket. Totalt har jag fyllt på då 4 liter. Motorn vill ha 4.5l inkl nytt oljefilter.
Så verkar ha kört relativt oljefritt då med andra ord. Så nu klarar jag mig en vecka till. Men verkar ju som att bilen dragit runt 3 liter då sen senaste servicen för
ett år sen.
Oljan dunstar ju inte, den kan däremot gå åt när man kör. Ett år säger ingenting om det inte är kombinerat med körsträcka, liksom :)

Tillåten oljeförbrukning kan för vissa tillverkare vara uppåt 1 L per 100 mil (men det är inte vanligt...). En liter på 300 mil skulle jag tippa kan förekomma för motorer som gått lite. En bra motor kan dra ett par dl på 1000 mil. Tricket är att kolla regelbundet så man vet hur mycket ens egen motor drar. Då märker man också om det sticker iväg och det är bra, för då måste man börja undersöka lite.
Tack för era inputs!
Jag får försöka börja kolla efter servicen och oljebytet.
Kör inte så himla mycket. Blir mest runt stan med omnejd.
Kanske drar bilen mer olja vid många korta sträckor?
Får kanske ställa några oljenivåkonroller i kalendern i telefonen som en påminnelse. Har nämligen svårt med minnet. Fullt upp med att försöka komma ihåg vart nycklarna är eller körkortet, andra kort.. osv.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]