Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zigurdsson
Hej, har sålt våra två bensinare (två japs) då vi kände att det var dax att byta utan den fossila fordonsflottan. En gasbil är inköpt men nu måste en kombi köpas. Jag har tänkt lite på en T4F V70 som jag tänkt köra på e85 100%. Kör 800 mil per år.

Någon med åsikter?

Mvh Zigge
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det är en fin motor till V70, prisvärd, tyst och relativt snål. Stark så länge man inte lastar för mycket/ kör släp.
Dock hade jag undvikit den ihop med automatlådan powershift MPS-6, om det inte finns maskinskadegaranti kvar.
av Arne
Om du tänker ekonomiskt så finns det ingen anledning att köra en sådan etanolbil, de drar alldeles för mycket bränsle. Dessutom är de trögstartade på vintern, beror kanske lite var du bor.
av Rådlös
Arne: Du har visserligen ett ganska brett bilkunnande här på forumet, men ditt utlåtande om startsvårigheter på vintern med E85 stämmer absolut inte! Detta är ett av dom rykten som alla "självutnämnda experter" kastar ur sig när det gäller E85. Dom flesta av dessa uttalanden kommer från dom som aldrig har kört en E85-bil. Ännu mindre har ägt någon.
Jag är nu inne på sjunde året som FFV-bilägare och ca 8000 mil. Jag har aldrig upplevt några startsvårigheter. Jag kör enbart på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den aktuella bilen, en V70 2.0F -08. För ett par år sedan var det -27°C en morgon. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in motorvärmaren (Alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Doppvärmare i motorblocket. Se till att anslutningskabeln finns med vid ett begagnatköp) Bilen startade som den alltid har gjort.
Tiden före jag hade denna V70 hade jag en Volvo 245 -92. Den körde jag i mer 5 år, eller mer än 5000 mil, blandtankat ca 30% etanol utan några som helst problem. Bilen var helt okonverterad. Jag hade inte rört en enda skruv i motorn i det avseendet. Efter mig gick den bilen ytterligare 3000 mil. Rosten tog den. Motorn lär ha sålts till Norge för att bli en rallymotor!!! Totalt gick den 38000 mil. Varav 8000 mil blandtankat.

Så till TS säger jag: Det finns många illasinnade och falska rykten om E85. Dom flesta av dom kommer från dom som inte vet något. Dom har aldrig prövat själva. Lyssna i stället på dom som har erfarenhet av E85 och dessa bilar. Dom som kör på E85 och är nöjda med det.
av Zigurdsson
Rådlös det är som du säger många rykten. Känner en som jobbar på ford och jag litar 100% på honom. Etanol är inga problem. Det var i början lite problem med ojämn kvalitet på etanolen, de problemen är lösta. Nyare etanolbilar har väl också standard motorvärmare. Så startproblem ska inte vara ett problem. Rykten gäller också gasbilar men jag köpte en oavsett och toppennöjd.
av Lövet
Jag skulle inte vara ett dugg orolig för att köpa T4F. Powershiftproblemen finns visserligen om man letar automat, men i jämförelse exempelvis med DSG7 är de pyttesmå. Finns ett eller två fall rapporterade här vad jag vet.
av Rådlös
Jo, elektrisk motorvärmare är standard på alla Volvo FFV. På SAAB Bio Power var det valfritt elektrisk eller bränsledriven motorvärmare vid nybeställningen. På andra importerade FFV-bilar, VW/Audi, Ford, Renault, Pegeuot m.fl vet jag inte, men för konkurrensfördelarnas skull torde dom ha fått motorvärmare när dom kom till Sverige?
I dag säljs väl bara VW som nybilar med FFV i Sverige?
Till den som funderar, dom här elektriska motorvärmarna som finns i Volvo FFV är det inga problem med tillbehör. Det är samma utrustning som säljs och monteras till vilken annan Volvo som helst (av Volvo). I grundutförandet på en FFV monterades bara motorvärmaren, men det är fullt utbyggbart med samma tillbehör som Volvo säljer till övriga bilar, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare etc. etc. Det är egentligen Calix fabrikat. Dom tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Och enheterna är fullt kompatibla mellan fabrikaten Calix - Volvo.
Nu har ju många bilägare redan gjort den utbyggnaden, så problemet kan redan vara löst när man spekulerar på en begagnad bil. Men det är alltså överkomligt om det bara skulle finnas motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inga problem med starter här heller, som kan härledas till bränslet åtminstone. Batteriet var slut för ett par veckor sen, men efter byte i helgen så funkar allt klockrent igen :)
Användarvisningsbild
av Derank
se till att den har de nya spridarna som togs fram, för annars åker du på byte för el senare, jag bytte 2gg på ca 3000mil, sedan byttes alla till en ny modell som togs fram, har tyvär inte kvar artikelnumret. Jag hade en V70 T4F -12 och de är inte ett dugg svårstartade på vintern, dok så skulle jag satsa på en ren T4a, du tjänar inget på etanol iaf och du riskerar mindre problem. Helst skulle du gått på NYA T4, den med 2.0l motorn, den går riktigt bra.
av Zigurdsson
Derank jag tjänar inget idag. Frågan är bara om bensinskatten ändå inte med den indexuppräkning kommer blir ruskigt dyr. Fossila bilar kan komma att bli dyra och äga samt köra. I synnerhet diesel.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]