Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Firexonox
Har fått något underligt fenomen på bilen. Det är en Volvo 850 -97a (144hk).

Till felet när man ligger i >30km/h och gasar börjar bilen ticka, men släpper man på gasen och ligger jämngas försvinner ljudet. Men så fort man gasar upp kommer ljudet låter likadant hur hårt man än gasar, men 5ans växel gasande låter de mest.

Det är som att när den påfrestas kommer ljudet, för i tomgång är de helt tyst.

Bytte olja, filter, stift idag. Tänkte att de skulle hjälpa men icke, körde innan med dyr olja från automek 5/40 helsyntet köpte olja från 5/40 helsyntet idag och fyllde på.

Ljudet började för någon vecka sedan i samband med att jag upptäckte vätska hade smitit ner vid oljestickan. Hade en sticka som "toppen" hade gått av så bytte Stickan de var då jag märkte att de hade kommit ner vatten/kondens för hela Stickan var senaps färgad. När jag körde hem från garaget idag lät de mer än innan, men man kanske är paranoid också.

Har sökt runt lite på nätet men kan inte hitta någon med liknande fel, men hittade att de kan vara lyftarna och läste på många ställen att de kan vara Biltemas olja kan vara "kass". Har inga läckage i topplocks packningen vad jag vet men har inte några av symtomen åtminstone.

/mvh Tobias
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tickande ljud antingen spridarna som låter men då borde inte växlarna påverka ljudet, förmodligen har du något läckage på avgassidan, typ läckande grenrörspackningar, flexrör,
av MickeM
Jag håller med föregående.

Kolla noga efter avgasläckage, nära toppen.
Spricka i grenrör, eller avgasfläta tex....
Det ger ljud som tickande vid gaspådrag.
av Firexonox
Hittade första felet igår. Övre Motorfäste var helt sönder vittrat så var mer eller mindre helt borta. Ska lyfta bilen ikväll efter jobbe och kolla efter läckage. Förhoppningsvis är de något billigare fel på avgassystemet, men med min vanliga tur så är de super dyrt :p

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]