Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Norrmännen är onekligen progressiva. Släcker ned FM-bandet och tok-subventionerar elbilar. Bland annat.

Jag är kluven till diesel, men söder om 150hk är bensinare utan överladdning rena mardrömmen. Törstiga, surriga och utan botten. Men den dåliga verkningsgraden ger fin och snabb kupévärme!
Jag hänger inte med alls här.

När man i Norge diskuterade denna lag för ett tag sedan var dealen att alla dieselbilar med Euro 6 skulle undantas förbudet - men idag verkar alla dieselbilar vara förbjudna (förutom yrkes- och blåljustrafiken)?

Någon som vet vad som hände med Euro 6 på vägen?

EDIT: Hittade svar på min egen fråga:

9. Hva med personbiler med den nyeste Euro VI-teknologien?
Disse får ikke unntak.

Dette var foreslått i en tidligere runde, men byrådet har konkludert med at det ikke er stor nok forskjell mellom utslippene på nye og gamle biler til å gi noen unntak.

http://www.aftenposten.no/osloby/Alt-du ... 9850b.html
Härligt bilfientliga Norge. Först gör man ett skattesystem som i princip omöjliggör köp av bensinbilar under flera års tid och sedan förbjuder man alla bilar som sålts senaste 5 åren. Underbart "progressivt"...

Nu när valutan åkt i botten och oljeindustrin krisar så undrar jag om vi inte kommer se en omvänd migrantström från vårt västra grannland snart. För Norge är sannerligen ett riktigt skitland i många avseenden (har jobbat där).
Dom kanske får "rucka lite" på sina gamla lagar om hur oljepengarna får hanteras, så är det problemet borta......:-)
Vet inte hur deras Miljömuppar funkar men det lär väl komma därifrån, = fort men fel. Som vanligt. :???:
linnnet skrev:Jag hänger inte med alls här.

När man i Norge diskuterade denna lag för ett tag sedan var dealen att alla dieselbilar med Euro 6 skulle undantas förbudet - men idag verkar alla dieselbilar vara förbjudna (förutom yrkes- och blåljustrafiken)?

Någon som vet vad som hände med Euro 6 på vägen?
Så vitt jag vet är den policy som nu gäller i Oslo en tillfällig sådan. Diskussioner om vad som skall gälla mer långsiktigt pågår fortfarande. Den nuvarande policyn verkar också mest vara en papperstiger. Polisen har klargjort att de inte tänker bötfälla dem som bryter mot förbudet.

Ett mer seriöst arbete pågår i Tyskland där man sedan länge haft regler om att bara tillräckligt rena bilar tillåts inom vissa zoner där luften annars riskerar att bli särskilt dålig. En grön så kallad "Umweltplakette" fordras på bilen för att få åka in där. Jag har skaffat en sådan till båda mina bilar. Man är nu på väg att införa ytterligare en zonnivå där man skärper utsläppskraven ytterligare ett snäpp. Men på goda grunder kommer man att tillåta dieslar som klarar Euro 6 även i dessa zoner.
Problemet i norge (på papper...) är att det såldes väldigt mkt diesel på inrådan av regeringen då det var så väldigt fördelaktigt ur co2-synpunkt. (Och iom det ekonomiskt)
Elbilarna gör nog varken från eller till eftersom de i teorin kan ligga i trafikökningsfaktorn.
Större problem är nog det vanliga, att luftväxlingen runt staden är dålig vilket är fallet för många städer. Dessutom är det nog färjor och eldning som står för en stor del.
I Norge har man haft en kraftig minskning av sålda dieselbilar senaste 5 åren. Man toppade kring 2010 med ca 75% av sålda personbilar som dieselbilar och ligger nu på under 30%.
Det som gör Oslo lite extra känsligt för sån smog som nu ligger är läget och vädret. I samband med kallt väder och relativt stillastående luft "fastnar" all skit i Oslotrakten och blir bara värre fram till att vädret ändrar sig och blåser vidare skiten.
Don har haft det problemet länge och är kanske en av anledningarna till att man storsatsar på att förnya fordonsflottan till mindre skitigt bilar. Elbilar säljer bra i Norge men det tar tid innan elbilarna är i majoritet. Man har som bästa månad sålt 48% laddbart bilar, men då var dryga hälften av det laddhybrider och ca 20% rena elbilar.

I Sverige dubblerar vi nästan försäljningen av Laddbart bilar varje år nu, och är uppe på ca 4%. Med ett par år till med samma dubblering som det varit senaste 4-5 åren kommer det gå ganska fort i omställningen här också..
Ni kommer åka diesel om 20 år ochså kombinerat med laddhybrider och ev bränslecellsdrivn och bensinare kommer garanterat ochså att tillverkas då .

Såhär lät det redan på 80 talet. ......dieseln är farlig bla bla....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?