Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
apersson850 skrev:Så kan den se ut.

Bild
En sådan fick jag hem från "skroten" men hittar den inte var den är placerad. Men jag fick iaf lite städat med hundburen bortlyft. :D
av Kimmen90
Det är mycket billigare att köpa detta på bildelsbasen.se
Styrdonet sitter monterat på vänster sida under luckan för reservhjuls utrymmet. Lyft på den och vrid in handen där 2 skruvar om jag minns rätt. Fördelen med att köpa detta på bildelsbasen.se är att man inte behöver åka in till Volvo för att läsa in mjukvaran. Jobbet tar ca 10 minuter att göra inte mera.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=82471
Användarvisningsbild
av pang58
Kimmen90 skrev:Det är mycket billigare att köpa detta på bildelsbasen.se
Styrdonet sitter monterat på vänster sida under luckan för reservhjuls utrymmet. Lyft på den och vrid in handen där 2 skruvar om jag minns rätt. Fördelen med att köpa detta på bildelsbasen.se är att man inte behöver åka in till Volvo för att läsa in mjukvaran. Jobbet tar ca 10 minuter att göra inte mera.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=82471
Tack, då vet jag vart jag ska leta när det blir ljusare ute. Köpte via laga.se, då kanske jag behöver mjukvara från Volvo...?
Men att veta vart jag ska leta är värt mycket.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Här sitter den på min bil.Är två muttrar 10mm.När du lirkat ut den så sitter det en stor kontakt på insidan.Den lossas med en hävarm till kontakten.

Bild
Användarvisningsbild
av pang58
Nu äntligen fick jag tid att leta upp modulen och byta ut den. Lite trångt var det, men jag fixade bytet och nu fungerar bilen som den ska igen.
Stort tack för alla tips. Är evigt tacksam!
av snowman
Har råkat ut för liknande sak, plötsligt slutade backsensorer, handbroms och farthållare att fungera. I displayen stod det något i stil med Parkeringsbomrs Serv. erfodras eller Parkeringshjälp Serv.erfodras. Körde in till verkstad, de pekade på att en styrbox behövde bytas, närmare bestämt boxen som styr handbromsen. Egentligen har alla 3 delarna vars en box men om handbromboxen slås ut så kan de andra systemen också åka ut. Strax under 5000 kr skulle det kosta!

Har varit en vända i bilen och kontrollerat alla säkringar jag hittade för handbroms. Grävde även fram styrboxen i lastutrummet och har faktiskt även hittat en på bildelsbasen där de flesta nr stämmer överrens, iallafall de uppe till höger. Det står dock på produkten att den kräver programming, så hur säker på kan jag vara att denna löser mina problem? Risken finns väll annars att jag efter att betalat 1000-15000 för denna box ändå får lägga närmare 5000 för att komma till botten med problemet.

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]

Alltid koppla bort minus innan sådant arbete[…]

Volvo supportens tips på åtgärd f[…]

Köpråd xc60 2017

Hallå! Har beslutångest gällande[…]