Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, köpte en V70 från -99 i helgen, dock med elfel.
Ett av dessa elfel är att all belysning såsom i taket och ovanför bakdörrarna alltid är på, om jag inte trycker på knappen under mittersta bakspegeln att de skall vara stängda.

De lyser alltså alltid om de är satta till att endast lysa då dörrar är öppna, så de lyser också då bilen är igång och jag är ute och kör.

Gissar på att det är någon sensor i dörrarna som farit? Hoppas det inte är allt för dyrt att fixa då jag studerar heh. Har ett helt gäng av kompisar som gärna meckar eller som jag kan få hjälp av om det behövs.
Att microbrytaren i låskistan har slutat att fungera är väl inte direkt något ovanligt. Har själv blivit tvungen att fixa till förardörrens microbrytare med en liten plastbit. Operationen var väl gratis, så långt jag kan minnas, förutom den detaljen att jag bröt sönder clips som håller fast dörrens panel mot plåten. Nya clips har jag dock ännu inte skaffat mig, och dörren sitter, tills sommaren och värmen kommer, tillräckligt bra. Jag tog hjälp av följande tråd, och i synnerhet bilderna, när jag fixade min microbrytare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e#p1047804
Precis mikrobrytaren i låskistan som inte fungerar som den ska, tänk på att om du har larm på bilen så aktiveras inte detta då den fortfarande tror att en dörr står öppen. Med andra ord larmet lär inte ljuda om någon krossar en ruta.

Jag bytte hela låskistan på min, orkade inte stå och pilla med mikrobrytaren mitt i vintern.
Najs, tack för snabba svar!
Hur mycket kan en låskista kosta? Får bli lite bondmeck med plast om de kostar skjortan :shock: Vet ju heller inte vilken av dörrarna det är, eller om det kan vara låskistan i trunken? Gissar på att jag får öppna dörrarna och trycka in mikrobrytarna tills jag hittar den rätta dörren.
Kathadrix skrev:Nu när du säger det kom jag på, när förardörren öppnas lyser en lampa under ratten till vänster ovanför pedalerna, men då den främre högra dörren är öppen lyser ingen sådan lampanpå den sidan.. Något relaterat?
Tänds den när du öppnar dörren så borde låskistan på förarsidan vara hel? på passagerarsidan kanske lampan är trasig?
Går bilen att larma på? Funkar centrallåset men larmet inte aktiveras så tror du helt rätt att någon av låsen inte funkar som det ska. Jag bytte en låskista och den gick på ca 2500 för några år sedan. Det finns att köpa billigare men det måste vara rätt artikelnummer på dem för att det ska funka.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]