Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte 20160901 en -04 XC70 D5 163hk efter att i princip uteslutande åkt fyrhjulsdrivet från Audi i alla år. Den hade gått 31800mil när jag köpte den, nu har jag hunnit lägga på 1000mil till så snart är bilen uppe i 33000mil.

Bilen var ett bra utrustat exemplar med navi, telefon, glastaklucka, elinfällbara speglar, svart skinn, automat (geartronic), parkeringsvärmare (det har ju iofs väldigt många). Kamrem och vindruta var bytt precis innan köpet. Jag betalade 37000kr för bilen som i lack och interiör var/är superfin.

Vad kan man då säga om det första 1000milen i mitt ägandeskap

Snittförbrukning hittills 0,89 enligt pump, färddatorn visar konstant 30% mindre så den har jag 0 glädje av när det gäller förbrukningen.

Första 2 månaderna kostade bilen mig en hel del men sen har det varit lugnt (ta i trä)

* Batteri: 1560kr (Volvo)
* Gummilist runt förardörren: 990kr (Volvo)
* Tryckslang/rör för servon: 1565kr (Volvo)
* Servoolja: 190kr (Volvo)
* 2 * stabilisatorstag bak: 200kr (Bildelar-online)
* Oljebyte VXL-låda: 2541kr (Volvo)
* Service: 3316kr (Volvo)
* Byte dörrstopp förrardörren: 1564kr (Volvo)
* Ny nyckel inkl omkodning: 750kr (kostnaden var självrisken hos Folksam)
* Felsökning och reparation dieselvärmare: 5459kr (Volvo)
* Vinterdäck Hakka 7 SUV: 4060kr (Däckonline)
* Omläggning av däck, har vinterdäcken på orginal XC70 fälg: 600kr
Summa 22795kr

Skulle jag vara normal bilägare så hade det nog inte varit fler kostnader än stabilisatorstagen (som bilprovningen gav bra att veta på), tryckslang och servooljan. Men jag tål inte när allt inte är tipptopp därav drog de initiala kostnaderna iväg ordentligt.

Bilen är jag väldigt nöjd med. Stör mig dock på att den inte låser växlarna tillräckligt tidigt för min smak, lock up på exempelvis 5:an går i först vid 90km/h och lock up går sedan ur vid 80km/h. Kan inte tänka mig att det är korrekt beteende på lådan men inte hög prio just nu då det har marginell påverkan i vardagen.

Haldexen kan inte jämföras med de klassiska torsen lösningen som satt i de äldre Audibilarna, men jag har testat AWD-systemet en hel del och det funkar för mina behov.

Ska fixa dit en GSM eller fjärrstart för parkeringsvärmaren, men det blir nog inte gjort förrän till nästa vinter för jag har eldat nog med pengar senaste halvåret till ny skidutrustning, vapen och XC70n, så nånstans får man dra en gräns på spenderande :D Ska även byta en länkarmsbussning höger bak och i samband med det hjulinställa, men det får bli om någon månad.
Ack om det vore så enkelt att få fjärrstyrning till värmaren. :D Men nej så lätt går det inte. Har inbyggd telefon (med VoC dessutom) i min V70 T5 -02 och stoppar man ett SIM-kort i den får man möjlighet att telefonera och skicka SMS från/till bilen men inget annat. För att fjärrstarta värmaren har jag istället den lösning som beskrivs här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... elektronik
andersuw skrev:Ack om det vore så enkelt att få fjärrstyrning till värmaren. :D Men nej så lätt går det inte. Har inbyggd telefon (med VoC dessutom) i min V70 T5 -02 och stoppar man ett SIM-kort i den får man möjlighet att telefonera och skicka SMS från/till bilen men inget annat. För att fjärrstarta värmaren har jag istället den lösning som beskrivs här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... elektronik
Jag behöver AEM-boxen, mjukstart för fjärrstart samt ett GSM/relä motsvarande som kan jorda stift B3 (om jag minns rätt) på AEM för att värmaren ska starta. Är det rätt uppfattat? Så fixar jag bara en AEM-box och mjukvaran borde teorin kunna provas väldans enkelt genom att jorda stiftet, sen när man vet att det fungerar köper man nått behändigt GSM-relä.

Tror att det är nedanstående som behövs förutom GSM...
Volvo artikelnr: 30660542 - AEM-box (hårdvara)
Volvo artikelnr: 8637261 eller om det är 8637260 - AEM Applikation (mjukvara)
Volvo artikelnr: 86901521 - Fjärrstart timer applikation 2 (mjukvara)
Du menar "mjukvara", inte "mjukstart". ;-) Annars är det rätt med reservation för att jag inte kollat artikelnumren.
Dieselnordlöf skrev:Bilen är jag väldigt nöjd med. Stör mig dock på att den inte låser växlarna tillräckligt tidigt för min smak, lock up på exempelvis 5:an går i först vid 90km/h och lock up går sedan ur vid 80km/h. Kan inte tänka mig att det är korrekt beteende på lådan men inte hög prio just nu då det har marginell påverkan i vardagen.
Jag har haft samma låda och den betedde sig exakt likadant.
Lösningen för att få lockup att gå in aningen tidigare är att köra i det manuella läget (om man orkar hålla på med sånt).
Lövet skrev:Jag har haft samma låda och den betedde sig exakt likadant.
Lösningen för att få lockup att gå in aningen tidigare är att köra i det manuella läget (om man orkar hålla på med sånt).
Det är samma beteende på lådan oavsett manuell eller automat-inställning, tyvärr:-) Den låser inte växlarna på nått vettigt sätt i manuella läget heller. Klart störigt
andersuw skrev:Du menar "mjukvara", inte "mjukstart". ;-) Annars är det rätt med reservation för att jag inte kollat artikelnumren.
Enligt lokala Volvo hos mig är det en kostnad på 4155kr att få AEM-box installerad samt mjukvara för fjärrstart, priserna i gult på bilden nedan är ex moms.

Bilden fick jag idag från deras interna system
AEM_inkl_mjukvara_20170116.jpg
AEM_inkl_mjukvara_20170116.jpg (63.61 KiB) Visad 666 gånger
Oj. Din verkstad verkar rätt pigg på att ta betalt. ;-) "Elbox" är själva AEMen, troligen inklusive monteringssats och det kontaktstycke som fordras för att ansluta den till därför avsedda tillbehör. Den kommer du ju inte ifrån. Men montera den kan du ju enkelt göra själv om du inte har tummen mitt i handen. Monteringsanvisning hittar du via Volvos tillbehörssida. Jag hade lite problem med länkarna när jag kikade efter den under XC70 -04 men det gick bättre när jag kikade på V70 -04.

"Nerladdning mjukvara styrenhet" är Volvoverkstädernas avgift för "ställtid" vid mjukvaruladdning. Rimligen borde du kunna förhandla bort åtminstone den ena av dessa båda avgifter eftersom du har två mjukvaror som skall laddas efter varandra. Min PST var rentav så hygglig att han tog bort den avgiften helt senast jag hade behov av mjukvaruladdning. Men då hade han gjort lite fysiskt med bilen dessförinnan (monterat ny larmsiren med lutningsgivare).

"AEM applikation" behöver du för att överhuvudtaget få igång AEMn. Men "Restvärmare applik SW" är inte den mjukvara som behövs för att fjärrstarta värmaren. Den bör som sagt heta "Fjärrstart timer 2". Restvärmarapplikationen är en särskild historia för att tillvarata just restvärme från motorn för att värma kupén en stund även sedan motorn stängts av. Förhoppningsvis är fjärrstartsapplikationen lite billigare.

Den person som sålde den fjärrstart jag länkade till tidigare i tråden sålde för övrigt även AEM till fördelaktigt pris när det begav sig. 70 euro om jag minns rätt. Men det var ju ett tag sedan nu och jag vet inte vad han tar idag. Är heller inte säker på om priset för AEMn även inkluderar installationskitet även om jag hoppas och tror att så är fallet. Hade aldrig själv behov av att köpa AEM när det begav sig eftersom jag redan hade en. En mycket smart och rätt prisvärd lösning på fjärrstartsproblemet tycker jag dock fortfarande det är.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]