- mån 16 jan 2017, 07:10
då ska du se att relä drar när knappen är intrycket och helljuset är på.
Det var mycket diskussion av saken i alla fall på SVXC -forum för några år sedan.
lennart lundberg skrev:Hej igen!Du ska inte mäta kontakt 54/8 med varken en testlampa eller en multimeter utan du ska koppla ett relä spole över kontakten,
Nu måste jag lägga svansen mellan benen och skämmas lite.Som jag skrev tidigare så prövade jag med ett relä (reläet drog aldrig) som belastning och tänkte inte på att ha helljust tänt. Prövade med att tända helljuset och då tändes den lilla kontrollampan på panelomkopplaren som följde hel/halvljus omkopplaren. :lol: Kopplade in en testlampa på 15 Watt istället för reläet, men lampan tändes inte :( fast kontrollampan lyste i knappen. Bilen gick på tomgång ca 10 minuter (som wissel tipsade om) utan någon förändring att tända lampan. Lampan är på 15 W, är hel och lyser på 12 volt. Knappen har varit monterad ett par månader på den plats den sitter nu.
Hjälp Grabbar!
Vad har jag ytterligare missat för att få testlampan på 15 W att lysa vid kontaktstycke 54/8 vid luftburken.
Det saknas den styrda minusspänningen på kontaktstycket.
Lennart
då ska du se att relä drar när knappen är intrycket och helljuset är på.
Det var mycket diskussion av saken i alla fall på SVXC -forum för några år sedan.
Som jag skrev tidigare så prövade jag med ett relä (reläet drog aldrig) som belastning och tänkte inte på att ha helljust tänt. Prövade med att tända helljuset och då tändes den lilla kontrollampan på panelomkopplaren som följde hel/halvljus omkopplaren. :lol: Kopplade in en testlampa på 15 Watt istället för reläet, men lampan tändes inte :( fast kontrollampan lyste i knappen. Bilen gick på tomgång ca 10 minuter (som wissel tipsade om) utan någon förändring att tända lampan. Lampan är på 15 W, är hel och lyser på 12 volt. Knappen har varit monterad ett par månader på den plats den sitter nu.
- By JHg