Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FRH
#114087
Hej på Er,

Har en V70 AWD -00 motor 2,4T.
Mitt problem är att den rycker varje gång kylkompressor slår till. Det rycker inte mycket men är nog så irriterande om man skall köra långt.

Problemet uppstod efter att billen gick ryckigt över hela varvatalsregistret, volvoverkstaden åtgärdat detta problem men kvar blev dessa ryck. Det nya fenomenet påstod man berodde på att kompressorn gick tungt. Har nu bytt till en ny kompressor, tyvärr finns problemet kvar :( .
Några jag pratat med påstår att det beror på dåligt bränsle i Sverige. Jag tycker att det verkar vara fel i programvaran. Är det någon som vet om problemet är vanlig och om det finns någon lösning?

/Robert
Användarvisningsbild
av ketto
#114098
alla 850/X70 modeller rycker mer eller mindre när kompressorn slår till tyvärr!
Användarvisningsbild
av Nexus
#114207
ketto skrev:alla 850/X70 modeller rycker mer eller mindre när kompressorn slår till tyvärr!
Ja det är helt normalt att det rycker till då ac:n går i. Den stjäl ju en hel del effekt så det är klart det känns då den går i.
Var glad det inte är en nissan micra 1,0. den stannar nästan då ac går i :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
#114231
grammse skrev:
ketto skrev:alla 850/X70 modeller rycker mer eller mindre när kompressorn slår till tyvärr!
Ja det är helt normalt att det rycker till då ac:n går i. Den stjäl ju en hel del effekt så det är klart det känns då den går i.
Var glad det inte är en nissan micra 1,0. den stannar nästan då ac går i :wink: :wink:
eller slår en volt framåt! :lol: :lol:
av Frigge
#114239
FRH skrev:Hej på Er,

Har en V70 AWD -00 motor 2,4T.
Mitt problem är att den rycker varje gång kylkompressor slår till. Det rycker inte mycket men är nog så irriterande om man skall köra långt.

Problemet uppstod efter att billen gick ryckigt över hela varvatalsregistret, volvoverkstaden åtgärdat detta problem men kvar blev dessa ryck. Det nya fenomenet påstod man berodde på att kompressorn gick tungt. Har nu bytt till en ny kompressor, tyvärr finns problemet kvar :( .
Några jag pratat med påstår att det beror på dåligt bränsle i Sverige. Jag tycker att det verkar vara fel i programvaran. Är det någon som vet om problemet är vanlig och om det finns någon lösning?

/Robert

Det är fullt normalt med ac-ryck, den stjäl så pass mycket effekt vid tillslaget att det är omöjligt att dölja.
av robehaka
#212508
Hej igen,

Var kanske lite otydlig när jag skrev ryckig gång. Det som händer är att varje gång kompressorn slår till så skjuter det på bilen (ca var 6:e sek), som om den gasar på själv. Detta känns som sagt mest vid "flyt" körning. Har kört mellan 35-40000mil i olika modeller utan att känna något liknande. Ett litet ryck kan man känna vid olika tillfällen i alla bilarna, men detta är kännbart på ett helt annat sätt. Körde 12500 mil utan att detta kändes, knappt något alls utom under viss körförhållanden. Det har nu gått över ett år och problemet är kvar. Ny programvara har lästs in utan att avhjälpa felet. Det finns inga felsignaler när man läser av styrdatorn, tror därför att det kan vara något mekaniskt fel. Har läst några trådar om spjällhuset och funderar på att kanske prova ett annat. Någon som har synpunkter på det?

/Robert
Användarvisningsbild
av Severin
#212518
robehaka skrev:Hej igen,

Var kanske lite otydlig när jag skrev ryckig gång. Det som händer är att varje gång kompressorn slår till så skjuter det på bilen (ca var 6:e sek), som om den gasar på själv. Detta känns som sagt mest vid "flyt" körning. Har kört mellan 35-40000mil i olika modeller utan att känna något liknande. Ett litet ryck kan man känna vid olika tillfällen i alla bilarna, men detta är kännbart på ett helt annat sätt. Körde 12500 mil utan att detta kändes, knappt något alls utom under viss körförhållanden. Det har nu gått över ett år och problemet är kvar. Ny programvara har lästs in utan att avhjälpa felet. Det finns inga felsignaler när man läser av styrdatorn, tror därför att det kan vara något mekaniskt fel. Har läst några trådar om spjällhuset och funderar på att kanske prova ett annat. Någon som har synpunkter på det?

/Robert
Det kan inte vara så att gasen börjar ta slut så komressorn slår av/på oftare och då får du rycken oftare, har läst nånstans att fullt system så slår den till 3ggr/min
av *pettson*
#212531
robehaka skrev:Hej igen,

Var kanske lite otydlig när jag skrev ryckig gång. Det som händer är att varje gång kompressorn slår till så skjuter det på bilen (ca var 6:e sek), som om den gasar på själv. Detta känns som sagt mest vid "flyt" körning. Har kört mellan 35-40000mil i olika modeller utan att känna något liknande. Ett litet ryck kan man känna vid olika tillfällen i alla bilarna, men detta är kännbart på ett helt annat sätt. Körde 12500 mil utan att detta kändes, knappt något alls utom under viss körförhållanden. Det har nu gått över ett år och problemet är kvar. Ny programvara har lästs in utan att avhjälpa felet. Det finns inga felsignaler när man läser av styrdatorn, tror därför att det kan vara något mekaniskt fel. Har läst några trådar om spjällhuset och funderar på att kanske prova ett annat. Någon som har synpunkter på det?

/Robert
Tekniskt sett så ju större glapp du har i clutchen på kompressorn. Ju mera kommer det att märkas. Detta eftersom ac:n faktiskt talar om för styrdonet att den vill slå på kompressorn. Styrdonet kompenserar då direkt för tillslaget. Men har man ett stort glapp så tar tillslaget lite lägret tid och då hinner motorn ställa om sej innan tillslaget skett. Detta kan förstärka känslan vid till och frånslag. Kanske dags att mäta uppavståndet mellan ytorna i clutchen?
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]