Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterh3
Hej , gäller en 2,4D My 10
startade klockrent gick i ca 3-4 sek sen dog den gjorde ytterligare 2 startförsök men inte ens en antydan att starta
bra fart på starten o friskt batteri.
Försökte ta ut felkoder nu efter jobbet men får då ingen kontakt med ECU ?
Har inte kollat vidare rusk rusk väder ute, nyfiken på bara om någon spontant känner igen detta ?
Har själv som hastigast funderat på stöldskyddet ? meen då borde man väl ändå få kontakt med ECU?
Om det är själva styrenheten vill jag nog fundera i absolut sissta hand på ??:-/
Mvh/peter.
Om ECM vore "död" (vilket ju kan ha enkla orsaker, t.ex. utebliven strömförsörjning) borde du ju få felmeddelande om saken. Ser du något sådant? Och får din läsare (vilken?) kontakt med andra styrenheter i bilen? Har du kollat säkringar, inte minst den för ECM?
av peterh3
Hej , jO nu är det så att jag har haft fel nyckel läge :???: därav ingen komunikation med Ecm !!
Har gjort om och gjort rätt i dag :D Läsaren jag har är en Icarsoft 906 för saab/volvo inte skaffat vida ännu men skall defenitivt göra det
Har haft denna bil i ca 7-8 månader .
Fick ut några felkoder , ECM-P009600 intake air temperature sensor 2 circuit range performance . general failure information

ECM-P009A00 intake air , ambient air temperature correlation general failu
När jag håller på att ta ut dessa felkoder under kanske 2-3 minuter så kommer ett meddelande upp i bilens instrument om låg batteri nivå?
Batteriet går i sparläge !! Bestämmer mig då för att testa batteriet Mäter upp 12,5 v vilande (bilen har stått still i 4a dagar och 3 st start försök)
så det borde ju vara helt ok? ber frugan starta bilen under tiden jag mäter (belastnings testa) då startar bilen direkt hinner ej mäta !
kopplar in min Icarsoft igen medans motorn går och får då ut 2 felkoder till
DIM-B1B6916 12V SUPPLY CIRCUIT VOLTAGE BELOW THRESHOLD
DIM-U210000 CONTROL MODULE NOT CONFIGURED GENERAL FAILURE INFORMATION.

Kan det kanske vara så att föregående ägare bytt batteri men inte reggat in det ? skulle ju i så fall kunna förklara att bilen inte startade under veckan om nu styrenheten tror att det finns mindre kräm än vad det gör ?
Fick ju felkod på temperatur sensor åxå meen bilen borde väl dock ändå starta ? var ju helt död under veckan .
Eller kan temperatur sensorn för insugsluften göra så att motorn ej startar om den är kass ??
Mvh/peter.

7
Ja nyckeln i fel läge förklarar ju läsproblemen. ;-)

Tror inte dina startproblem har med eventuellt batteribyte eller något fel på batteriövervakningen att göra. Startmotorn går ju och då skall bilen starta oavsett vad batteriövervakningen har för idéer om batteriets status.

Prova att radera samtliga felkoder och sedan slå av tändningen. Slå på tändningen på nytt men dra inte igång motorn. Läs felkoder på nytt och registrera dem du nu får. Starta sedan motorn, låt den gå lite och slå sedan av den. Slå på tändningen och läs felkoder ytterligare en gång och notera vilka som eventuellt tillkommit. Rapportera sedan här. Detta är mest för att få ett klart grepp om vilka felkoder som är aktiva och återkommer regelbundet. Jag kan sedan ta en närmare titt i VIDA på de koder det handlar om.
av peterh3
Hej ! Ja nu har jag följt din beskrivning raderade felkoderna och följde sedan prosiduren som du beskrev
och har 0 felkoder :D Va det en trollformel jag fick av dig ? :D
Skall kolla efter jag haft bilen till jobbet i morgon åxå skumt det hela för nåt fel måste det ju varit när den inte starta i veckan ?
Eller kan det ha varit gammla felkoder som inte raderats efter tidigare reperation ? som sedan legat och stört på nåt sätt?
Tja det var ju trevligt i och för sig. :D Men lite mystiskt också, särskilt med tanke på att du som jag förstod det fick två nya felkoder till när du drog igång motorn. De första två felkoderna du läste ut kan mycket väl ha varit gamla och ej aktiva. Vet inte exakt hur Icarsoft 906 funkar men misstänker att man inte kan se skillnad mellan aktiva och ej aktiva felkoder med den och inte heller se hur ofta koden varit aktiv. En icke aktiv kod betyder att det fel som utlöst koden detekterats i en tidigare körcykel men inte längre kan detekteras. En felkod som bara satts vid något enstaka tillfälle är i många fall inte mycket att bry sig om. Det var bland annat därför jag bad dig radera och se vilka koder som dök upp på nytt. Med tanke på att det nu inte blev något felkodsnapp alls efter radering är det nog en god idé att läsa av igen efter att du kört en stump.

Att gamla felkoder ligger och stör är dock ingen realistisk möjlighet. Den enda störning gamla och ej längre aktiva felkoder kan ge upphov till är att de i vissa fall (långt ifrån alla) fortsätter att ge upphov till tänd varningslampa och/eller felmeddelande trots att felet åtgärdats. Radering med felkodsläsare fordras i de fallen för att varningslampan skall slockna och felmeddelandet försvinna.
av peterh3
Japp då har jag haft bilen till jobbet i dag , inga startproblem men dock en nygammal felkod dök upp igen
ECM P009600 intake air temperature sensor 2 circuit range performance general failure information . no sub type information
DTC status present .
Så blir väl till att lokalisera vart den sitter och byta !
Mvh/peter.
Här är vad VIDA berättar om koden:

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-P009600

Condition
The boost pressure sensor is a combined air pressure and air temperature sensor. Engine control module (ECM) continuously checks the temperature sensor's signal.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
Signal from the sensor is outside a pre-determined parameter.
The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
Engine running.
Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.

Substitute value
Calculated value.

Possible source
Contact resistance, oxidation or loose connections in the connector.
Open-circuit in the signal cable.
The signal cable is short-circuited to ground.
Damaged temperature sensor (TMAP).

Fault symptom[s]
None.

Vet inte om man skall det sistnämnda alltför bokstavligt. Några felsymptom lär det ju bli och felet bör förstås åtgärdas. Men om det förklarar dina startproblem kan man inte så noga veta. Det mest troliga är kanske att sensorn är trasig men det kan också vara fel på kontaktstycken/kablage. Den andra felkod du tidigare hade på detta (ECM-P009A00) uttolkas för övrigt väsentligen på samma sätt som den som dök upp på nytt så den ger ingen ytterligare vägledning.

Enligt VIDA sitter sensorn på laddluftkylaren som måste demonteras för att man skall komma åt att byta den.
av peterh3
Ok nja.. tycker nog åxå att det är konstigt om den skulle orsaka att bilen inte startar , men skall självklart åtgärdas o nu vet jag ju vart jag kan hitta den rackarn :D Jag får buga o tacka för hjälpen :D
Mvh/peter.
Ja.... då var det så att start problemen kom tillbaks efter nån dag och blev även så att bilen dog under färd. Hände ett par gånger att bilen bara dog under färd precis som om man tvärt slår av en strömbrytare! stängde av tändningen och gjorde nytt startförsök o bilen starta direkt igen .
Kollade felkoder o p009600 intake air temp sensor , p009A00 intake air ambient var tillbaka igen samt ytterligare en felkod p000300 fuel volyme regulator control circuit low .

Nu har jag bytt sensorn för insugs luft temperatur , som mycket riktigt satt på laddluftkylaren , kollade upp den gammla och den var kass
Hade lös den och resistansmätte o den reagerade inte alls på vare sig värme eller kyla , den nya sensorn reagerade direkt bara man blåste lite lätt på den .
Har kört bilen i en vecka nu utan några som helst problem inga felkoder , Tycker dessutom att motorn går lite goare , dessutom gått ner från 0,68 till 0,64 ( enligt färddatorn)
Så.. tja verkar skumt tycker jag att denna sensor skulle orsaka dessa problem meen verkar ju faktiskt vara så!
återkommer om problemen skulle komma tillbaks , Bra att dokumentera sånt här , förr eller senare råkar nån annan ut för samma fel .
Mvh/peter .

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]