Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmen87
Har fått problem med min v70 01:a lampan för lågt oljetryck tänds mellanåt o sen kan den slockna plösligt.
nån som råkat ut för detta el kan säga vad felet kan va? Oljan e kollad. Bilen har rullat 29 k mil
Användarvisningsbild
av wissel
Börja med att kolla din vevhusventilation. Motorn igång, lyft oljepåfyllningslocket, puffar det ut där så är det detta felet troligen. Du kan även lyfta lite på oljestickan och kolla samma sak där. Det skall vara lätt undertryck där typ 0,3 bar. Berätta gääärna vilken motor du har = underlättar. Turbo ?

Skickat från min iPad med Tapatalk
av Per L
Du kan ha ett potentiellt motorhaveri på gång!

Det kan i och för sig vara ett så enkelt fel som en defekt oljetrycksgivare men vågar du chansa på det?
Om oljetrycket ligger och pendlar kring det tryck som gör att lampan tänds och släcks så är det alldeles för lågt för att åka omkring med.

Det enklaste och billigaste sättet är att byta givare och se om problemet försvinner.

Själv monterar jag alltid in en oljetrycksgivare i mina bilar för att ha oljetrycket under kontroll. Jag kan då sluta köra med bilen långt innan felet resulterar i ett haveri. Och ett haveri kan alltså ske utan att oljetryckslampan lyser
av Holmen87
wissel skrev:Börja med att kolla din vevhusventilation. Motorn igång, lyft oljepåfyllningslocket, puffar det ut där så är det detta felet troligen. Du kan även lyfta lite på oljestickan och kolla samma sak där. Det skall vara lätt undertryck där typ 0,3 bar. Berätta gääärna vilken motor du har = underlättar. Turbo ?

Ja det e turbo 2.4 T

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av Holmen87
wissel skrev:Börja med att kolla din vevhusventilation. Motorn igång, lyft oljepåfyllningslocket, puffar det ut där så är det detta felet troligen. Du kan även lyfta lite på oljestickan och kolla samma sak där. Det skall vara lätt undertryck där typ 0,3 bar. Berätta gääärna vilken motor du har = underlättar. Turbo ?

Nope kommer inget upp där

av Holmen87
Per L skrev:Du kan ha ett potentiellt motorhaveri på gång!

Det kan i och för sig vara ett så enkelt fel som en defekt oljetrycksgivare men vågar du chansa på det?
Om oljetrycket ligger och pendlar kring det tryck som gör att lampan tänds och släcks så är det alldeles för lågt för att åka omkring med.

Det enklaste och billigaste sättet är att byta givare och se om problemet försvinner.

Själv monterar jag alltid in en oljetrycksgivare i mina bilar för att ha oljetrycket under kontroll. Jag kan då sluta köra med bilen långt innan felet resulterar i ett haveri. Och ett haveri kan alltså ske utan att oljetryckslampan lyser
Fy fasen det låter inte bra alls får prova att byta oljetrycksgivaren o se

av Holmen87
joakim__ skrev:Du lär ta ner tråget och göra rent och byta oljepickuppen
För det blir stopp i sugsilen i pickupen
Okej tack för tipset

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det låter som om du kontrollmätt undertrycket någon gång? Skulle en sån här vara rätt verktyg, med den koniska änden på slangen i oljestickans rör typ?

Känns ju som en bra grej att kolla rutinmässigt vid service som en check på att vevhusventilationen är frisk. Bra drag = slipper riva ner rubbet än :roll:
av rid54
Om man har tryckproblem (slitna lager eller liknande) så brukar första symptomet vara att man får oljetrycksvarning vid varm motor och tomgångsvarv. Igensatt pickup kan nog ge liknande symptom, men det kan även vara så att varning kommer under körning. Det är nog bra att kolla sugsilen, som nämnts. Byta givaren, kolla kablaget (om tråden till givaren jordas tänds lampan, har jag för mig) är ju billiga åtgärder. Om det faktiskt (trots rengjord sil) är dåligt tryck så finns det ju andra saker som måste kollas.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...