Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Lite då och då tänds motorlampan på min V70 2.4d -08 och får meddelandet "motorservice erfodras" eller liknande.
Samtidigt slutar farthållaren att funka.
Ibland försvinner det efter ett par minuter och ibland efter ngn dag.

Se bifogad bild hur det ser ut.

Har googlat men hittar inget just just den här felkoden. Är det ett typiskt fel på ngt sätt så att man säga att det är troligtvis den eller en enheten?

Om inte så är det bara att byta bromsljuskontakten och om inte det hjälper byta bromslägesgivaren (var den nu sitter).
284.JPG
284.JPG (152.5 KiB) Visad 1417 gånger
Senast redigerad av 1 berrabus, redigerad totalt 0 gånger.
Om felkoden varit vanlig hade du nog fått fler träffar när du googlade på den. Vet inte något om vad som vanligen är problemet när man får denna felkod men VIDA ger ju instruktioner om hur du kan felsöka vidare. Båda kontakterna till bromspedalen, bromsdiagnoskontakt (BDS)
och bromsljuskontakt (BLS) sitter bredvid varandra på väggen framför bromspedalen över plattan du trampar på men under pedalarmens infästning i bilen. BDS sitter till vänster och BLS till höger.
Har bytt bägge givarna men felkoden återkommer omedelbart efter radering så det är ngt annat.
Någon som har en ide om vad annat som kan vara fel och var jag skall fortsätta?
Bromsljusen funkar som de skall.
Bilagor
Felkoder.jpg
Felkoder.jpg (112.81 KiB) Visad 1375 gånger
Det är en slags extra säkerhetsfunktion i den händelse det skulle bli något fel på den andra kontakt (bromsljuskontakten) som känner av bromspedalens läge. Bland annat tillåts inte så kallad "autostart" (att startmotorn fortsätter gå trots att man inte håller startknappen intryckt längre) om inte bromsdiagnoskontakten fungerar.

Om du bytt både BDS och BLS och är säker på att du monterat de nya rätt är väl det närmast till hands liggande alternativet att det är något fel på kontaktstycken/kablage till någon av dessa.
Ja jag har bytt båda två. BLS inköpt på Mekonomen och BDS inköpt på Volvo.
Har varit ute och verifierat att båda två är monterade korrekt.
Ser inget fel på kontaktstyckena.

Började i somras att jag fick felkod ca 1 gång per månad. I november började det bli lite oftare, kanske en gång per vecka.
Bytte BLS i december men ingen skillnad. I början på januari kom felkoden igen men den försvann inte. Går jag in o nollar är den borta men så snart jag startar bilen kommer den tillbaks.
Bytte BDS men ingen skillnad.

Iom att bromsljusen funkar som de skall, kan man gissa sig till att det är ngt tokigt med BDS eller kan det fortfarande vara vilken som?
Om det vore fel på BDS eller dess signal borde du ha felkod på CEM. Men som jag fattar det har du inte det. Alltså borde det vara BLS som spökar. Ett sätt att testa detta är att kika på hur bilen funkar vid motorstart. Om det är fel på BDS tillåts bara vad Volvo kallar "manuell start" d.v.s. du måste hålla startknappen inne tills motorn går igång. Om BDS funkar som den skall räcker det med att trycka till på knappen. Man behöver inte hålla den inne. Men om felet är intermittent är det ju lite marigt att få fram något entydigt besked på det sättet. Man måste ju veta att felet är "aktivt" just när man provar.

Har du kikat på kontakterna i andra änden (ECM stift B48 för BLS och CEM stift C1:37 för BDS)? Eventuell glappkontakt skulle ju kunna tänkas finnas i den änden.
Låter som du har lite koll :)

Felet finns där hela tiden sedan början av januari vilket innebär att när jag hittar orsaken märker man det omgående.

Bilen startar precis som vanligt dvs jag behöver bara dutta till på starknappen. Tolkar detta som att BDS är som den skall.

Var hittar jag dessa "ECM stift B48 för BLS och CEM stift C1:37 för BDS" mer specifikt? Gissar att det är i motorutrymmet.
Ett annat alternativ är att köpa ytterligare en BLS fast på Volvo ist :)

EDIT: Helt korrekt, har igen felkod på CEM utan endast ECM.
berrabus skrev:Felet finns där hela tiden sedan början av januari vilket innebär att när jag hittar orsaken märker man det omgående.
OK. Det underlättar väsentligt. :D
berrabus skrev:Bilen startar precis som vanligt dvs jag behöver bara dutta till på starknappen. Tolkar detta som att BDS är som den skall.
Ja så bör det vara.
berrabus skrev:Var hittar jag dessa "ECM stift B48 för BLS och CEM stift C1:37 för BDS" mer specifikt? Gissar att det är i motorutrymmet.
Givet att det är BLS-funktionen det handlar om, och allt talar för det, är det ECM du skall titta på. Den sitter i motorrummet men dold under "plenumtäckningen", d.v.s. det plastsjok som sitter längst bak i motorrummet, närmast vindrutan. Det måste bort först. Sedan bör du se ECM och dess kontaktstycke. Vad jag kan se i VIDA sitter den alldeles till höger om bromsvätskebehållaren (d.v.s. till vänster om den behållaren om du står framför bilen och tittar ner i motorrummet).
berrabus skrev:Ett annat alternativ är att köpa ytterligare en BLS fast på Volvo ist :)
Ser den du fick från Mekonomen likadan ut som den som satt där tidigare? Det är en digital signal från BLS och det skulle förstås kunna vara så att Mekonomen gett dig något som inte riktigt funkar i din bil trots att bromsljuset beter sig som det skall.
Japp den från Mekonomen ser likadan ut som den som satt där.

Det funkade som innan i ett par veckor. Dvs felet kom ett par ggr i veckan o försvann efter några minuter. Var iväg till Trysil och hade felet endast 1 gång (tappade även farthållaren).
Efter hemkomst tod det ett par dagar och sedan finns felet där konstant.

Har alltså funkat som innan byte med nya BLS i ca 150 mil innan det tvärdog.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]