Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag känner mig lite rådvill såhär på lördagseftermiddagen.
Jag ska byta mitt avgassystem på bilen då det börjat att ha gjort sitt.
Jag köper en halvsats, lyfter bilen och förväntar mig att se ett par rostiga bultar mellan främre o mittdelen. Men det ser ut som ni ser på bilderna här. Jag har aldrig sett nått liknande! Ska det verkligen se ut på det sättet? Jag saknar bultskallar o muttrar? Är det svetsat? Nitat? Nått läckage som är svetsat av nån "amatör" nån gång som smält ner bultarna? Åker jag på att byta främre delen också? (den bakom katalysatorn, menar jag)
Bilen är en 2001, ca 26' mil nu som var 6 år när jag köpte den och det är aldrig svetsat på den under min tid.

Bilderna ser ni nedan. Bilderna kan tyvärr bli vridna av uppladdningsprogrammet eller plattan/datorn etc.

Bild
Fotat i riktning bakåt, bilden vriden 90 grader

Bild
Fotat i riktning bakåt, bilden vriden 90 grader

Bild
Fotat i riktning framåt, bilden vriden 90 grader

Bild
Fotat riktning framåt, vrider 90 grader moturs

Här nedan blir det kanske än tydligare:
Bild
Fotat i riktning framåt, vridet 90 grader moturs

Bild
Fotat i riktning framåt, vrider 90 grader moturs

Bild
Fotat i riktning framåt, vrider 90 grader moturs

Bild
Fotat i riktning bakåt, vridet i 90 grader

Vad gör jag??? :|

Mvh
Senast redigerad av 3 monza, redigerad totalt 0 gång.
Normalt o inga konstigheter!
Är ni seriösa!!! :shock: :lol:
Det finns ju inga tillstymmelser till bulthål i varken den främre eller bakre flänsen och inga bultskallar eller muttrar som ni ser på bilderna? Menar ni att bultar o muttrar rostat ihop så de "smält" ihop/försvunnit av all korrosion?

När jag kapar bort det gamla, hur fasen får jag då bort bultresterna som sitter kvar i den "främre" flänsen som blir kvar, om ni förstår hur jag menar? Måste jag borra nya hål i den främre flänsen eller går dom att slå ut eller hur gör jag?

Hur fan kan avgassystemet det vara så "innåthel-te" rostigt när resten av bilens undersida, typ framvagn klarat sig bra o är lättskruvat?

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
Been there, done that!
Så ser nog de flesta bilars avgasrör ut, efter 10+år i mellansverige och neråt.

Låg metallkvalitet, vägsalt, fukt + värme = extremrost.

Lägg därtill biltillverkarnas sadistiska läggning för att krångla till saker.
Skruvad fläns, gängad i katen, med skruv och mutter i dåligt material.
Vem tror att det ska vara isärtagbart efter en tid?

Vinkelslip, borrmaskin för nya hål, tålamod, nya GENOMGÅENDE skruvar, mer tålamod, och sen funkar det....ibland.
Men ibland finns inte plats att göra detta av olika anledningar.

Jag har därför ibland kapat bort hela flänsen på både gamla och nya röret, och sen satt ett utanpåliggande rakt skarvrör utanpå som skarvat ihop rören.
Tätt, och enklare att öppna i framtiden.
Funkar inte på grenröret, men dom skruvarna/muttrarna brukar klara sig bättre, då dom inte utsätts för vägsalt och vägfukt.
Hej!

Mitt avgassystem så precis lika ut som TS bilder vid byte av systemet efter ca 14 000 mil, S80 -sen 05 2,5T. :cry:
Det blev vinkelslip från flera håll för att få loss systemet. Det blev två nya flänshalvor från Biltema :wink: Art. 98-009 á 129 kr runt kattens fläns och mot det nya originalsystemet i ett stycke från skroten :lol: ”3 mil” med nya flänsbultar samt muttrar, plus en originalpackning.
Det går med lite djävlar anamma att byta själv. :???:

Lennart (D)
Jag tackar så mycket för alla era svar. Ni har lugnat mig även om jag fortfarande är duktigt förvånad över hur illa det ser ut på en norrlandsbil. Men senaste åren har man börjat salta även här. Kan kanske ha bidragit?

Mvh
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]