Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Westerberg71
Hadde inne min V60 D5 Aut Polestar -12 på service på auktoriserad volvoverkstad för ett par månader sedan.
Efter detta går den inte riktigt som den ska, känns som om den saknar kraft och att den inte växlar som den gjort tidigare.
Min första tanke va att man skrivit över polestaroptimeringen.
Åkte tillbaka till verkstaden och frågade om detta kunde vara problemet, men enligt verkstaden är det inte möjligt för dom att skriva över optimeringen.
Serviceteknikern var väldigt hjälpsam och provkörde och felsökte bilen, vi hittade att det va något fel på någon givare till turbotrycket.
Kan detta göra att jag upplever att bilen blivit något tröttare och inte riktigt växlar som tidigare?
Kommer tyvärr inte ihåg vilken givare det rörde sig om.
Och är det verkligen inte möjligt att man av misstag råkat skriva över optimeringen?
av andersuw
Fel på givare till turbotrycket kan definitivt orsaka att bilen blir tröttare. Om felet dök upp direkt efter service bör man reklamera servicen och be dem rätta till det missöde de åstadkommit.
av Westerberg71
Tror nog tyvärr inte jag har mycket chans att reklamera efter mer än 2 månader.
Det märks inte så mycket så därför tänkte jag inte direkt på det till en början.
Tyckte bara att den växlade annorlunda i början, precis som om den har mer bråttom att växla även på låga varv.
Därför trodde jag att optimeringen på något sätt försvunnit.
Däremot vid fullgas så märks det ganska tydligt att den är mycket segare just innan den växlar.
Användarvisningsbild
av keroan
Om du har utfört en Volvo originalservice så lämnar dom ett års servicegaranti.
Så reklamera efter mer än 2 månader är ju inga som helst problem.
av Westerberg71
Ska in med bilen på måndag, visst borde man kunna be teknikern att läsa ut och kolla så att optimeringen ligger kvar?
Ska bli kul och se om dom står för kostnaden av givaren.
Användarvisningsbild
av leiwi
På serviceordern så skall du kunna se om du fått någon uppdatering laddad för växellådan , inte alls otroligt
Du kan även fått en uppdatering av motorprogramvaran som i sin tur aktualiserat problemet med givaren :D
av Göte
Om en givare till turbotrycket är trasig så kommer du garanterat tappa mycket kraft eftersom turbon inte kan jobba optimalt. Givare är säkerligen inget som man petar på under service så det är nog bara slumpen att den gick sönder då.

Om motorn går rent o bra men saknar kraft så är det mycket sannorlikhet att felet ligger i turbo systemet.
av Westerberg71
leiwi skrev:På serviceordern så skall du kunna se om du fått någon uppdatering laddad för växellådan , inte alls otroligt
Du kan även fått en uppdatering av motorprogramvaran som i sin tur aktualiserat problemet med givaren :D
Står att man uppdaterat mjukvaran i styrenheter.
Men visst måste teknikern kunna se om optimeringen ligger kvar?
Känns inte som att en defekt givare skulle få bilen att växla annorlunda.
av andersuw
StefanN skrev:Svårt att se varför dom ska ta på sig en givare, inget dom meckat med på service direkt.
Polestar skrivs inte över om man inte aktivt väljer det.
Kan ju vara att de bara kommit åt något kontaktstycke när de grejat med något annat. Om ett fel dyker upp omedelbart efter att man grejat med bilen (oavsett om det var en själv eller någon annan) skall man alltid misstänka att det har något med den åtgärd som just vidtagits att göra även om det annars skulle verka långsökt.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]